Berlingske Business

Stop glidebanen nu

Hvad er det for en forening, der konstant ændrer vedtægter?


Den

vigtigste grund til danskernes og europæernes skepsis overfor EU er den uendelige integrationsproces.


Ideen om et kompetencekatalog

skulle klargøre, hvad EU og nationalstaterne skal bestemme. I den forstand stopper en klar kompetenceopdeling EUs glidebane

mod mere og mere integration. For der er en modsætning mellem EUs oprindelige målsætning om "en stadig tættere

sammenslutning" og så de sidste år debat om en klar opdeling af samarbejdet.


Katastrofen i den nuværende

diskussion i EU-konventet består i, at kompetencekataloget reelt er blevet afvist. Henning Christophersen, regeringens repræsentant,

afviste det højt og flot. Det kan ikke lade sig gøre.


EU bliver nødt til på et tidspunkt at vælge

eller afveje mellem, om EU skal satse mest på en mere ubestemt integrationsproces, hvor integrationen i sig selv anses for et

gode, alternativt må EU tage springet ud i en egentlig opdeling af magten som i føderale stater.


Lad mig illustrere

sagen med et aktuelt eksempel:


For nylig opsøgte to embedsmænd fra Generaldirektoratet for Indre Marked Handelskammeret,

Dansk Industri, Dansk Handel og Service og TDC (Tele Danmark) for at påvirke det lovforslag om elektronisk handel, som Folketinget

skulle behandle. Uopfordret har EU-Kommissionens embedsmænd således henvendt sig til danske organisationer for at ændre

et lovforslag, som Kommissionen er uenig i.


Som et resultat af EU-embedsmændenes lobbyisme har de danske organisationer

efterfølgende henvendt sig til ministre, folketingspolitikere og pressen i et forsøg på at få ændret

et lovforslag. Tilfældet er ikke enestående.


Her burde være et vaskeægte eksempel på, at EU trænger

til at få klarlagt kompetenceafgrænsningerne mellem EU og deltagerstaterne. Skal EU kunne sende sine folk ud til medlemslandene

og drive agitation mod en demokratisk valgt regering?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen