Berlingske Business
17:42

Større regninger kan være guld værd for annoncører

Resultatbaserede aftaler (eller Payment by perfomance) har været diskuteret intenst mellem marketingfolk de sidste par år,

uden at der er kommet mange aftaler ud af det.



Et nyligt udkommet sæt fælles retningslinier udarbejdet af Dansk Annoncørforening

(DAF) og Danske Reklame- og Relationsbureauer (DRRB) afmystificerer aftaleformen, og giver annoncører og reklamebureauer nogle simple

retningslinier for hvordan man kan optimere sit samarbejde med øget indtjening til begge parter som sandsynligt resultat.



Resultatbaserede

aftaler går kortfattet ud på, at annoncør og reklamebureau i fællesskab opstiller en række nøje

definerede, ambitiøse mål for samarbejdet.



Disse mål kan f.eks. være mærke-, kommunikationsmålsætninger,

image, salg og kendskab.



Hvis resultatet bliver bedre end de fastsatte målsætninger, betaler annoncøren en

bonus til reklamebureauet, og hvis resultatet bliver dårligere, får reklamebureauet nedsat deres honorar.



Salg og

markedsandele afgøres ikke kun af reklameindsatsen, men også af en lang række faktorer, som reklamebureauet ikke

har direkte indflydelse på.



Men da det i sidste ende er salg, der skaffer os brød på bordet, og da erfaringer

viser, at salget i de fleste tilfælde kommer, hvis reklameindsatsen er lykkedes på de andre parametre, kan det være

en god ide også at have salg og markedsandele med som målsætninger.



Pengesummen, der "spilles" om,

skal være så stor, at den er motiverende for reklamebureauet, men den skal ikke være så stor, at den kan være ødelæggende

for samarbejdet.



lEn væsentlig forudsætning for en succesfuld aftale er, at man udvælger nogle klare mål,

som kan følges op.



Processen med at diskutere hvilke mål, der betyder mest for annoncørens mærke er

meget givtig, da det giver en øget fælles opmærksomhed på, hvad der skaber resultater.



lDet er ikke

alle annoncører, der har klare mål for deres mærker og en systematisk opfølgning på disse. En resultatbaseret

aftale er en fin anledning til at komme igennem denne proces og professionalisere marketingarbejdet.



lSystematisk diskussion

af og opfølgning på resultater



l Større gejst og incitament



l Klart definerede mål styrker også

kontinuiteten i brandopbygningen, idet målene ikke glemmes i tilfælde af ny produktchef eller kreativ direktør.



Marketing

anerkendes efterhånden som en investering og ikke en udgift på direktionsgangene.



Stærke brands har i lang

tid været guld værd, og med en resultatbaseret aftale sikrer man sig et tættere og mere fokuseret samarbejde, som

kan betyde et større honorar til reklamebureauet samtidig med en styrkelse af annoncørens brand, der kan være

rigtig mange penge værd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen