Berlingske Business
09:35Dansk softwareselskab sigter efter stigende omsætningsvækst i 2018

Større indtjening i Odense Marcipan

Odense Marcipan A/S er markedsleder i Norden på marcipan-produkter til både private og til bageribranchen, og selv om

produktionen i 2003 faldt med seks pct., og omsætningen dermed også faldt, så lykkedes det at forbedre resultatet

før skat fra 20,1 mio. kr. til 24,0 mio. kr. Resultatet var dog ikke så godt som forventet, kan man læse i virksomhedens

ledelsesberetning for 2003.



- Vi har i de sidste fire år investeret omkring 100 mio. kr., bl.a. i en øget automatisering

af produktionen, og det begynder vi nu at se resultaterne af i form af en større produktivitet, siger adm. direktør Peter

Eriksen Jensen. - 56 pct. af vores produktion går til eksport til Norge og Sverige som de største eksportmarkeder, så

vi kan godt mærke, at både den svenske og norske kroner har været svækket, og samtidig er bageribranchen,

som er et af vores store markeder, stagnerende med en tendens til fald. Odense Marcipan A/S ejes af den norske Orkla-koncern, som

et led i effektiviseringerne har flyttet produktion af marcipan fra Sverige til Odense, og hvis danske selskab, Orkla DK A/S samtidig

har overtaget Odense Marcipans aktier i det associerede selskab Maltcentralen.

Skærpet konkurrence

- Vi kan mærke

en skærpet konkurrence på marcipan-og nougatprodukter ikke mindst fra tyske producenter. Men vi kan dog glæde os

over, at det er lykkedes os at vende et faldende marked for disse produkter til en stigning, siger Peter Eriksen Jensen. Det er bl.a.

sket igennem udvikling af nye opskrifter med brug af marcipan, som forbrugerne kan hente hjem fra Odense Marcipans hjemmeside.



-

Vi eksporterer også til en del andre lande end den skandinaviske, og bl.a. har vi fordoblet vores salg i USA, hvor forbrugerne

udover at hente opskrifter ind via hjemmesiden derovre også kan bestille marcipanen til direkte levering derhjemme, siger direktøren.





Disse meget målrettede markedsføringsinitiativer vil blive fortsat fremover over for private forbrugere for dels

at øge markedsandelene og dels at bevare førertrøjen på de nordiske markeder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen