Berlingske Business

Staten står i vejen for flere vækstmilliarder

Danske vækstvirksomheder går glip af betydelige mængder risikovillig kapital fra internationale investorer, fordi

en såkaldt "køb dansk" klausul skræmmer udenlandske investorer fra at samarbejde med den danske stats

venturefond, Vækstfonden.



Køb-dansk klausulen er en særlig lovgivning, der øremærker enhver

krone, Vækstfonden investerer i nye fonde til danske virksomheder.



Hvis eksempelvis Vækstfonden bidrager med 75

mio. kr. i en venturefond, og det viser sig, at fonden kun investerer 74 mio. kr. i danske virksomheder, så skal Vækstfonden

ophæve kontrakten og trække samtlige 75 mio. kr. tilbage. Den form for tvang er ikke noget, der huer investorerne.



Alene

de seneste seks måneder har tre internationale venturefonde droppet planer om at etablere sig i Danmark netop pga. denne særlige

klausul. Det svarer til minimum 1,5 mia. kr., der er gået danske vækstvirksomheder næsen forbi.



En af de fonde,

der har droppet Danmark er den anerkendte svenske IT-iværksætterfond Creandum, der indtil for nyligt var nået meget

langt i forhandlinger om etablering af en filial i Danmark med 400 mio. kr. tilknyttet. Men Creandums svenske investorer trak følehornene

til sig, da de blev opmærksomme på de særlige lovkrav.

Irriterende klausul

- Vi har forsøgt at

etablere et investeringssamarbejde med Vækstfonden rettet mod iværksættere i IT-branchen, men projektet er nu droppet

igen, fordi en række af de krav Vækstfonden stiller, er uacceptable for vores investorer, siger adm. direktør for

Creandum, Staffan Helgesson. Trods besværlighederne lykkedes det alligevel for nyligt at etablere et samarbejde med britiske

Merlin, der nu opretter en biotekfond med tilkytning til Danmark. Dette projekt blev dog alene gennemført med dansk islæt,

fordi det klausulerede beløb på 75 mio. kr., som Vækstfonden investerede var ganske lille i forhold til fondens

samlede størrelse på knap 1 mia. kr. Tilsvarende forsøg på at etablere en international IT-fond har dog

vist sig langt mere vanskeligt. Klausulen er et irritationsmoment for alle investorer, men det der virkelig skræmmer dem væk

er, at Vækstfonden trækker sin investering tilbage, hvis ikke fonden formår at investere hele beløbet i danske

virksomheder.



- Enhver fond oprettes i et tæt samarbejde mellem en række investorer. Derfor kan man ikke leve med,

at en enkelt investor kan trække sig ud af samarbejdet flere år efter, at man har indgået en forpligtende aftale, siger

adm. direktør for Vækstfonden Christian Motz-feldt.



De to andre fonde, der nu har lagt Danmark på is igen,

er European Venture Partners og Accent Private Equity. Trods en pæn stigning i omfanget af udenlandske investorer, der skyder

risikovillig kapital ind i nye danske virksomheder, så kunne niveauet altså være langt højere, hvis lovgivningen blev

blødt op. Ifølge Vækstfonden ville det være mere spiseligt for internationale investorer, hvis man kunne

nøjes med en hensigtserklæring, som sagde, at man skulle målrette en del af kapitalen til danske virksomheder,

som man eksempelvis gør i den norske pendant til Vækstfonden, Agentum. Her har man som hensigt, at fondens investeringer skal

komme norsk erhvervsliv til gode.



- Med en sådan formulering ville det blive betydeligt nemmere for os at tiltrække

internationale investorer sammenlignet med i dag, siger Christian Motzfeldt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen