Berlingske Business
07:54Lars Larsen reder op til stor sengesatsning

Stabilt forbrug på markedsføringen

Danske selvstændige vil bruge det samme beløb næste år på markedsføring, som de har gjort de

seneste 12 måneder.



Det viser en ny undersøgelse fra analysevirksomheden Zapera foretaget for ASE, A-kassen for

Selvstændige.



Størstedelen af de selvstændige i undersøgelsen har mellem 0 og 10 ansatte, og uanset

antallet af ansatte er tendensen i undersøgelsen, at markedsføringsbudgettet vil være på samme niveau de

næste tolv måneder set i forhold til de seneste tolv måneder. Og billedet er det samme, hvis man gør det

op på brancher.



Godt 61 pct. af de selvstændige påregner, at deres forbrug på markedsføring vil

være status quo i forhold til de seneste tolv måneder.



Kun 27 pct. påregner et større markedsføringsbudget.

Af disse findes en trediedel i IT- eller tele-branchen, og det finder IT-Brancheforeningen særdeles positivt. Specielt på

baggrund af den megen turbulens som ikke bare den hjemlige, men hele den internationale IT-branche har oplevet de seneste par år.

Men samtidig synes foreningen også, at det er en logisk udvikling.



- De små virksomheder, som er tilbage i IT-branchen,

står utrolig stærkt. De har overlevet de seneste to-tre års turbulens i branchen og er derfor nødt til at

gøre omverdenen opmærksomme på sig selv, siger kommunikationschef Henrik Egede, IT-Brancheforeningen, til ErhvervsBladet.



Den

øgede opmærksomhed skyldes ifølge Henrik Egede, at de små IT-virksomheder er nødt til at satse på

partnerskaber med de lidt større udbydere på markedet. Det skal ske i form af produkter, der kan bruges sammen med de

store virksomheders.



- Og det kræver synlighed i form af øget markedsføring, understreger Henrik Egede.



At

virksomhederne i overvejende grad generelt satser på det samme markedsføringsbudget i i de næste tolv måneder,

kan Torsten Lehrmann godt nikke genkendende til. Han er ansvarlig for mediebureauet Mediaedge:cias printafdeling. Mediebureauet rådgiver

både små og store virksomheder i deres brug af markedsføring og forhandler ligeledes med medierne på vegne af

virksomhederne.



- Niveauet for virksomhedernes markedsføringsbudgetter vil ligge på samme niveau i 2003, som det

har gjort i 2002. Men det er vigtigt at pointere, at med det marked, vi har i dag, er det vanskeligt at kigge mere end en måned

frem i tiden. Det dækker over meget store udsving i de enkelte måneder, men umiddelbart vil jeg sige, at det bliver status

quo i 2003, siger Torsten Lehrmann.



ASE er dog ikke særlig tilfreds med udsigten til, at de selv-stændige vil bevare

deres nuværende markedsføringsbudget. Specielt fordi undersøgelsen også viser, at godt hver tredie selvstændig

bruger under 1000 kroner om året på markedsføring.



- Set i lyset af at godt 16.000 starter egen virksomhed

hvert år, og at vi efter tre år ser, at 5000 af disse er lukket, er dette budget alt for lille. For hvordan skal virksomheden

overleve, hvis den ikke gør omverdenen opmærksom på virksomhedens produkter, siger kommunikationschef i ASE, Ulrik

Grimstrup.



Han opfordrer derfor de selvstændige til ikke bare at bruge øre-til-mund metoden for at blive kendte,

men også deciderede salgsstøttende materialer i deres markedsføring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen