Berlingske Business

Sportssponsering er ideel for rengøringsfirmaer

Det ligger lige til højrefoden for rengøringsvirksomheder og andre servicevirksomheder at satse på sport og sportsbegivenheder

som indgang til at skaffe sig nye kunder.



Det er således ikke kun Jydsk Rengøring, som med finansminister Thor Pedersen

i direktørstolen for få år siden satsede på at sponsere Farum Boldklub, som har set det. Også en række

af de nuværende store aktører på det danske rengøringsmarked vælger fodbolden som markedsføringsredskab.





En af de ældste er Anders Andersens Rengøring i Taastrup, som i 1992 sprang til som sponsor, da FCK København

blev dannet, og som lige siden har været sponsor i klubben. For fem år siden blev de også sponsor i Køge Boldklub.





IDA Service i Aalborg er sponsor i både AaB og Brøndby, Elite Miljø i Horsens har netop udvidet sin sponsoraftale

siden 1999 med FC Midtjylland, og i Vejle er den lokale rengøringssucces, Top Rengøring, gået ind i Vejle Boldklub.



-

Sportssponsering og de erhvervsklubber, som opstår omkring elitesport, er suverænt det bedste middel, hvis man som os

driver handel business til business, siger salgschef i Elite Miljø, Henrik Ravn, der har fortid som fodboldspiller i både

Vejle og Esbjerg.



- Vi har øget vores indsats i FC Midtjylland, hvor vi får vores navn på den ene tribune

og får sponsorloungen opkaldt efter os, og dermed får vi mulighed for at eksponere os. For et landsdækkende servicefirma

som Elite Miljø A/S med 2.500 ansatte inden for ikke blot rengøring, men også for andre services, er det vigtigt,

at FCM spiller i den bedste række og dermed kommer rundt i landet. Men andre forhold spiller ind.



- Vi har hovedkvarter

i Horsens, hvor vores direktør er ulønnet direktør i den lokale fodboldklub, men vi har også afdelinger

i Herning og Struer, siger Henrik Ravn. -Vi er bl.a. med i FCM, fordi klubben har 90 omegnsklubber som samarbejdspartnere, hvilket

giver os et stort potentiale for at blive markedsført i hele området inden for ikke bare rengøring, men også

kantinedrift og andre servicegrene.

Valgte bevidst fodbold

Anders Andersens Rengøring A/S i Taastrup valgte i 1992

bevidst nyskabelsen FCK som reklamemedie frem for TV-reklamer, direct mail, annoncer osv. Man undersøgte markedet ganske nøje,

da man ville være mere kendt i hovedstadsområdet, og valget faldt på FCK, Byens Hold. Sponsoratet giver dels 200

fribilletter til hver hjemmekamp, som fordeles blandt medarbejdere og kunder. Desuden anvendes 12 faste VIP-pladser i Parken til at

invitere både medarbejdere, kunder og ikke mindst potentielle kunder i Parken, og derudover søger man målrettet

kunder blandt FCKs øvrige sponsorer.



- Fodbold er en god indgang til kunderne, men de kommer ikke af sig selv, der skal

hårdt arbejde til, siger Thomas Rasmussen, salgs- og marketingchef i Anders Andersens Rengøring A/S.



- Vores sponsorat

i FCK har haft en positiv udvikling på vores vækst, der har ligget på 15 pct. om året, så sponsoratet

har været særdeles lønsomt, og vores erfaring er, at værdien af et sponsorat stiger markant jo mere seriøst

og målrettet, man udnytter det.



Virksomheden er desuden sponsor for både FCKs håndboldherrer og -damer, så man

er synlig året rundt. Desuden kigger man sig lidt rundt i det jyske for at finde en klub, fordi man netop har åbnet sit

jyske kontor i Vejle.



IDA Service i Aalborg med i alt 850 ansatte landet over sponserer AaB, men for at markere sig som landsdækkende

virksomhed, sponserer man også Brøndbys fodboldherrer.

Ikke kun københavnerne

- Det gør vi, fordi

jeg er interesseret i fodbold, siger direktør og ejer Ole Friis.



- Men også for at profilere os, så det ikke

kun er københavnerfirmaer, der er synlige. Hos Top Rengøring A/S i Vejle med knap 200 ansatte er det i høj grad

den lokale profilering, der satses på, da klubben for nogle måneder siden blev sponsor i Vejle Boldklub. Eller VB, som

man siger på de kanter.



- Som en blot otte år gammel virksomhed vil vi gerne have vores navn bredere ud både

lokalt og i hele Jylland-Fyn, siger direktør Johnny Kristiansen, der ikke lægger skjul på, at der for virksomheden

er tale om en ren forretningsmæssig investering.



- Vi vil selvfølgelig tage fat i nogle af VBs andre sponsorer

for at skaffe os nogle flere kunder, for det er ved, at sponsorerne finde ud af at bruge hinanden, at fordelene i et sponsorat ligger,

det betyder ikke så meget, at vores navn står på spillernes trøjer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen