Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Spørgeskemaer på internet på vej til at blive sund forretning

Det lille danske softwarefirma Enalyzer er begyndt at tjene penge på at udbyde spørgeskema-undersøgelser på

internet til store danske virksomheder.



Første drifsår, 2001, kørte med underskud, men de sidste måneder

af 2002 har der været overskud på den primære drift.



I Enalyzers første 13 driftsmåneder, 1. november

2000 til 31. december 2001, genererede de i gennemsnit fem ansatte en omsætning på beskedne 792 tusinde kr. og underskuddet

blev på 1,46 mio. kr.



- Det resultat er tilfredsstillende og som budgetteret. Det første år blev brugt på

at udvikle et færdigt produkt og få det testet hos de første kunder, siger medstifter og direktør Ole Ødegaard,

Enalyzer.

Skiftet fokus

Han oplyser til ErhvervsBladet, at omsætningen i indeværende år bliver markant

højere end sidste år. og at selskabet nu har 13 ansatte.



- Siden årskiftet har vi sat fokus på salg

af den færdige løsning. Vi har nu fået omsætningen løftet så meget, at der er overskud på

den primære drift, siger Ole Ødegaard.



Enalyzer har udviklet et softwareværktøj, der gør det

muligt for virksomheder selv at lave online-analyse over internet af eksempelvis medarbejdertilfredshed eller kundeloyalitet.

Internetbaseret

I

stedet for at sende spørgeskemaet ud på papir laver man spørgeskemaet i elektronisk form som et link på

internettet og sender en e-mail til de personer, der skal deltage i undersøgelsen. Når modtagerne klikker på linket

i mailen aktiveres en internet-browser, og spørgeskemaet kommer frem på skærmen.



Herefter kan modtagerne udfylde

spørgeskemaet elektronisk, og oplysningerne lagres på en webserver, hvor den person, som står for undersøgelsen,

kan se resultaterne. Vedkommende kan gå ind på internet og får de færdige resultater leveret, opstillet i

tabeller og i grafik.

ASP

Løsningen er et såkaldt ASP-koncept. Derfor behøver virksomhederne ikke at

investere i dyre programmer, men kan leje de nødvendige programmer via internet.



Virksomheder, der udbyder de såkaldte

ASP-løsninger, har generelt haft det svært, men Ole Ødegaard afviser, at ASP-koncepterne er døde.



-

Vi har i dag 10 pct. af de største danske virksomheder som kunder. Nogle få vælger os fra, fordi de ikke ønsker,

at virksomhedsfølsomme oplysninger kommer uden for virksomheden. Jeg tror i høj grad, at ASP-løsninger har en fremtid.



Ole

Ødegaard grundlægde Enalyzer i maj 2001 med Jakob Roed Jakobsen og Steen Ødegaard. Selskabet kom blandt andet

fra starten med kapital fra Vækstfonden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen