Berlingske Business

Som mester - så hans svende

Det må nu være slået fast - bl.a. gennem Erhvervsbladets stærke nylige fokusering - at ejerledede virksomheder og andre SMV''ere er en vigtig del af Danmarks fremtidige konkurrencekraft.

At fastholde og udvikle konkurrenceevnen er en særlig udfordring for disse mindre virksomheder, der ofte mangler daglig tilgang til tilstrækkelige udviklingsressourcer. Der er både ulemper og fordele ved ikke at have en stor organisation.

En hverdagshistorie

En af fordelene ved at være startet selv som iværksætter er, at der de første år er både visioner og glæde til stede i rigeligt mål. Vor erfaring er, at netop denne utæmmelige energi er med til at skabe succes for mange selvstartere.

Når succesen så er hjemme, og medarbejderantallet stiger, sker det ofte, at den person, som repræsenterer virksomhedens stærkeste kort i konkurrencen, lander bag et veldækket skrivebord.

Den oprindelige vision bliver klemt i papirbunkerne - mellem kundeklagerne over faldende service og indberetningerne til Danmarks Statistik - og arbejdsglæden har trange kår i venstre skrivebordsskuffe sammen med selvstarterenergien!

Hvordan er det gået til? Jo, forklaringen er, at - "som mester så hans (m/k) svende!" gælder begge veje. Indledningsvis som stor inspiration til de første ansatte i den nye virksomhed og senere, i rutinefasen, som mangel på samme pga. af lederens aftagende synlighed som visionært forbillede.

Chefen går ikke længere foran og har altid travlt! Der sker således en gradvis udvanding af det, som oprindeligt var virksomhedens helt særlige og individuelle håndtag til konkurrencekraften.

Samtidig har mange ejerledere et udpræget stærkt kontrolgen, som gør, at de helst ikke ser for mange initiativer, der ikke hviler på en af deres egne ideer. Og disse ideer bliver der så stadig færre synlige af i den fortravlede hverdag - efter vor erfaring!

Der er i en sådan situation - viser talrige eksempler - stor risiko for, at omsætningsfremgangen mere end spises op af stigende omkostninger. Samtidig sætter den oprindelige iværksætter ekstra arbejdstimer ind for at holde liv i "vil selv/kan selv" syndromet. Det betyder ofte stangnation på lidt længere sigt!

Hvad kan der gøres?

Det første ejerledere kan spørge sig selv op i en sådan situation er:

- Hvor blev glæden og selvstarterenergien af?

- Hvad er det egentligt, jeg vil huskes for? - f.eks. i en betroet medarbejders tale til en rund dag om nogle år. Er det jeg vil huskes for, det samme som jeg nu viser medarbejderne i hverdagen? Er jeg et godt eksempel som et centralt aktiv? Lever og viser jeg stadig det, der skabte vor succes?

Hvad med at skabe fokus på ny med:

* Hvad er vor egentlige kernekompetence - og hvorfor?

* Hvilke værdier skabte vor oprindelige konkurrencekraft?

* Hvor ligger vor fremtidige forretning?

Enhver virksomhed bør revitaliseres med mellemrum, bl.a. for at finde tilbage til det skæbnefællesskab som mange ejerledere oplever i startfasen, når beslutningen om at blive iværksætter er truffet. Hvad var motiverne for at etablere egen virksomhed? Hvad var de drivende værdier - og hvorfor? Hvad var og hvad er vor berettigelse? Det er endog betydeligt lettere for mindre virksomheder af denne type at gennemføre en sådan proces.

Det handler basalt set om at genskabe det ægte visionære lederskab, som de fleste virksomheder får med i vuggegave gennem grundlæggeren!

Kan du svare ja?

· Min arbejdsglæde er som da jeg fik min første ordre - dugfrisk!

· Mit eksempel overfor medarbejderne viser mine værdier og vision til efterlevelse i handling!

· Hvis jeg bliver syg eller tager på en lang ferie, kører virksomheden videre ledet af nøglemedarbejdere, som kender og bruger vore kernekompetencer og strategi!

(Til de modige: Lad din kone/mand svare i stedet for dig selv).

God vind med udviklingen:

"Hvordan ser dine svende dit mesterlige forbillede lige nu?"

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen