Berlingske Business

Solariebranchen føler sig hetzet

Billede - Solarie
Foto:

Ensidig dårlig omtale af solarier kan skade erhvervet, lyder klagen fra brancheforening, der føler sig udsat for hetz fra medier og Kræftens Bekæmpelse.

Solarier er farlige som arsenik, sennepsgas og tobak. Under den type overskrifter blev solariebranchen i sidste uge udsat for en hårdhændet behandling i medierne. Baggrunden er, at WHO i en rapport har konkluderet, at solarier hører til blandt de mest kræftfremkaldende elementer.

Men mediernes håndtering af den sag er helt urimelig og ensidig, mener Dansk Solarie Forening, som nu langer ud efter Kræftens Bekæmpelse for at stå bag, hvad foreningen oplever som en hetz, der kan give branchen alvorlige problemer.

- Indtil nu har brugere og branche accepteret, at der har været en vis bevågenhed omkring UV-lys fra solarier. Men når kampagnerne bliver så ensidige og polariserede at folk ligefrem bliver misinformerede, kan det skade både producenter og operatører af solarier, siger foreningens formand, Henrik Marx.

Overdreven frygt

Med den nye risikovurdering af solarier rykker de store grillmaskiner op i samme kategori som blandt andet tobak, asbest og arsenik. I samme kategori findes saltede fisk og rødvin. Men det fortæller medierne ikke. Danskerne bliver altså uforholdsmæssigt bange for solarierne, mener Henrik Marx.

- Man kunne lige så godt skrive, at saltede fisk er døden eller at rødvin er livsfarligt, siger formanden.

Han udpeger Kræftens Bekæmpelse som den organisation, der har den største del af skylden for den dårlige behandling, branchen oplever.

- For en lille branche, som vores er, er det i hvert fald en værdig modstander, siger Henrik Marx, der mistænker Kræftens Bekæmpelse for at have fået medierne til at tage WHO’s rapport op i sidste uge.

Kampagner på vej

Det ville organisationen da også gerne have gjort, hvis ikke de fleste medarbejdere havde været på ferie, fortæller projektleder Camilla Thorgaard.

- Historien om at solarier er kommet i samme risikokategori som cigaretter og arsenik, er ikke en, vi har skubbet frem. Det er en undersøgelse, der er blevet offentliggjort i The Lancet, som vurderer forskellige ting, der er kræftfremkaldende, og historien er blevt taget op af medierne selv, siger hun.

I Kræftens Bekæmpelse står man fuldstændig ved, at man allerede har kørt kampagner imod solarier – især de unges brug af dem. Og flere er på vej. Men det giver ikke organisationen skrupler over, at solariebranchen skal blive ramt, fordi folk så ikke tør lægge sig under de kunstige solstråler.

- Vi ønsker jo ikke, at nogen skal miste deres levebrød. Men lige præcist det levebrød her kan vi ikke stå inden for på nogen måde, siger Camilla Thorgaard.

Møde med modstandere

På spørgsmålet, om Kræftens Bekæmpelse i virkeligheden helst ser alle solarier fuldkommen udryddet, lyder svaret:

- Set fra vores stol, ville det mest ideelle være, at der slet ikke var nogen, der vælger at bruge solarier, da vores mål er at nedbringe antallet af patienter med modermærkekræft, siger Camilla Thorgaard.

Dansk Solarie Forening vil nu – efter opfordring fra formanden for Folketingets sundhedsudvalg, Preben Rudiengaard – invitere såvel Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse til et møde om at løse problemet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen