Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Søskendepar etablerer ny virksomhed

De fleste søskende har det med at skændes ind imellem - som børn.Anderledes var det ikke med Susanne Lyngholm,

38, og Klaus Madsen, 35, da de rendte rundt som børn i hjembyen Kibæk i Vestjylland.


Søskendeskænderier

har det med at tage af med alderen, og heller ikke her er de to en undtagelse. Tværtimod er den indbyrdes forståelse så

stor, at de to sammen har taget springet til en tilværelse som selvstændig med etableringen af virksomheden SK-Lak A/S

i Videbæk.

Start i november

Den 1. november i fjor var vestjyderne klar til produktion. Forud var gået et halvt års

forberedelser med udarbejdelse af budgetter og forretningsplan i samarbejde med bank, revisor, virksomhedsrådgivere etc.


Resultatet

blev SK-Lak A/S, der er et industrilakeri, som i særlig grad henvender sig til møbelindustrien. De to søskende

har lejet sig ind i en tidligere møbelfabrik, hvor de har 2.000 kvm. til rådighed. Samtidig har de investeret et større

beløb i en 40 meter lang UV-lakeringsgade. Tre medarbejdere er ansat, heriblandt deres lillebror, Lars Madsen, som var et perfekt

valg til virksomheden, da han har en fortid som montør for maskinleverandøren Homag. Følgelig har Lars Madsen

ansvaret for vedligeholdelsen af den allerede store maskinpark.

Opflasket i branche

Industrilakering virker måske ikke som

det allermest oplagte branche at være iværksætter i, men for Susanne Lyngholm og Klaus Madsen var det mere end oplagt.

Forklaringen er den enkle, at de begge nærmest er opflasket med møbelindustri og lakering.


Forældrene, Inga

og Bent Madsen, drev i en årrække møbelfabrikken Bema i Kibæk. Efter en brand tilbage i 1988 nåede

kunderne at forsvinde, inden fabrikken var genopført, og i stedet kastede ægteparret sig over industrilakering. Børnene

kom siden ind i firmaet, som blev solgt i 1998.


Børnene vægrede sig ved at overtage virksomheden, men fik alligevel

smag for at få foden under eget bord efter nogle års ansættelse i forældrenes tidligere virksomhed.

Rollefordelingen

Beslutningen

om at starte op på egen hånd blev truffet for snart et år siden. Fra starten har de to søskende delt rollerne

klart op. Susanne Lyngholm tager sig af salg og administration, mens Klaus Madsen varetager produktionen.


I realiteten overlapper

de i vid udstrækning hinanden.


- Vi er jo ikke flere end, at vi er nødt til at gå ind og hjælpe hinanden, hvis

det er påkrævet, forklarer Susanne Lyngholm.


Til gengæld skorter det ikke på ambitionerne.


- Her

og nu har vi vel to klare mål, vi går efter. Vi vil gerne nå op på en størrelse, så vi kan indføre

toholdsskift. Desuden ønsker vi på længere sigt at investere i en bejdsegade, tilføjer hun.


Begge søskende

er gift og har børn, og de har fra starten sikret sig, at baglandet accepterer det store arbejde, der ligger i at banke en

ny virksomhed op. Weekend-arbejde er mere regelen end undtagelsen.

Fra bunden

SK-Lak er startet fra bunden uden en eneste kunde,

men allerede inden den 1. november havde de udset sig de første 500 potentielle kundeemner, og det går støt og

roligt fremad.


Begge er helt på det rene med, at det for en nystartet virksomhed handler om at komme rigtigt ud af starthullerne

uden fejl.


- Når man er ny, er det simpelthen fatalt at lave fejl. Derfor handler det om dels at være hurtig, hvad

angår leveringstid og dels at sikre, at der aldrig kan sættes en finger på kvaliteten. Rent arbejdsmæssigt

er det ganske krævende. Da vi jo altså ikke kan være her begge to 24 timer i døgnet, arbejder vi på

så hurtigt som muligt at kunne udvide medarbejderstaben, tilføjer Susanne Lyngholm.


Den 40 meter lange lakeringsgade

er hjertet i den nye virksomhed. SK-Lak har fra starten investeret i de nyeste maskiner, som kan håndtere den miljøvenlige

UV-lakering.


UV-lakering adskiller sig fra sprøjtelakering ved, at der er tale om en råvare helt uden opløsningsmidler.

Lakken er 100 pct. fyldstof, mens traditionelle sprøjtelakker rummer op imod 70 pct. opløsningsmidler.


Teknologien

betyder bl.a., at man også kan UV-maleemnerne, som typisk er møbelplader. Pladerne kan enten være af massiv træ

eller finerede emner. Valsepåføringen med UV-lak giver generelt en meget slidstærk overflade samtidig med, at overfladen

kan blive ekstremt glat grænsende til det spejlglatte, hvis det ønskes.


Lakeringsgaden er én lang række

af specialmaskiner, hvoraf nogle har helt specielle funktioner. Det gælder bl.a. den kombinerede UV-topvalser/rillevalser, som

giver UV-lakering helt nye muligheder. SK-Lak''s maskinpark kan også håndtere negative profiler, hvilket angiveligt er

et særsyn på industrilakerier.


På kundesiden finder man bl.a. køkkenfabrikanter og kontormøbelvirksomheder.

På virksomheden har man indrettet en særskilt afdeling, der tager sig af pakning og forsendelse - ofte ud til slutbrugerne.

Økonomien

Set

i lyset af den internationale, økonomiske udvikling er der sket meget, siden marts 2001, hvor de to søskende besluttede

sig for at starte for sig selv.


Store dele af møbelindustrien har haft det meget hårdt. Alligevel er Susanne Lyngholm

og Klaus Madsen fulde af fortrøstning grænsende til det meget optimistiske.


- Selvfølgelig har det forløbne

år været hårdt ved møbelindustrien, men vi fornemmer nu, især efter en vigtig messe i England, at det

igen begynder at lysne for den danske møbelbranche. Derfor ser vi også lyst på fremtiden, fortæller Klaus

Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen