Berlingske Business
17:42

Snobberiets modstander skifter stil

I 1908 var det ikke specielt in at fortælle, at man kom fra vadmelslandet Danmark. Alt hvad der var fransk, tysk, russisk eller

britisk stod i høj kurs. Snobberiet for de toneangivende lande i Europa kendte stort set ingen grænser.


Det resulterede

blandt andet i, at alle produkter og varer af udenlandsk oprindelse var forbundet med prestige. Danske produkter var i lav kurs.


Det

var lige præcis den tidsånd, som blev affyringsrampen for foreningen Dansk Arbejde, som nu efter 94 år på

banen fusionerer med Dansk Eksportforening.


Mange danskere med nogle år på bagen kan huske, hvordan man for eksempel

i 50''erne blev mere populær, hvis man købte en Nimbus, end hvis man købte en britisk BSA. Og det skyldtes ikke

mindst, at Dansk Arbejde bombarderede danskerne med budskaber om, at hvis man ikke købte dansk, befandt man sig på randen

af landsforrædderi.



Dårlig balance

Den nuværende formand for Dansk Arbejde, låsesmed og civilingeniør

Hans Mejlshede, som driver forretning på Nørrebro i København, afviser, at der var tale om nationalisme og protektionisme,

da Dansk Arbejde blev stiftet.


En af stifterne, som producerede ovnsværte, kunne simpelthen ikke forstå, hvorfor

det pludselig var mere fint at købe udenlandsk ovnsværte.


Samtidig havde Danmark en meget lidt flot handelsbalance

med udlandet.


Importvarerne væltede ind, men der var ikke for alvor kommet gang i eksporten af de danske varer.


Samtidig

dømte tidsånden store folkelige bevægelser, og dermed var grobunden til stede for en forening, som ville forsøge

at få gang i det træge danske hjemmemarked, vel at mærke ved hjælp af danske varer.


Dansk Arbejde har

med jævne mellemrum markeret sig meget tydeligt i gadebilledet. Selv i 70''erne, hvor tidsånden ellers varslede internationalisme,

var Dansk Arbejde på banen med det modsatte budskab. Danskerne burde købe dansk. Budskabet blev solgt med alle midler.





En anden tidsånd

Selv den pæne og korrekte tidligere konservative finansminister Poul Møller, der var

formand for Dansk Arbejde fra 1972 til 1979, var på Strøget i København som sandwichmand med budskabet: "spar

valuta - netop nu - køb dansk".


Nogle opfatter Dansk Arbejde som en noget støvet forening. Det er den ikke nødvendigvis.

For eksempel har foreningen oprettet en formnidlingstjeneste og en database, som gør, at man lynhurtigt kan finde relevante

producenter af danske produkter. Det har for eksempel danske ambassader i udlandet benyttet sig af.


I dag er tidsånden

unægtelig en anden. Åbne grænser, indre marked og - næsten - fælles valuta i Europa har gjort det meget

nemmere at handle indbyrdes. Den lunte har Dansk Arbejde lugtet. Nu slår man pjalterne sammen med Dansk Eksportforening, hvor

Dansk Arbejde bliver en sektion under sit oprindelige navn.


Foreningen/sektionen ryster posen og vender indsatsen lidt på

hovedet. I stedet for at forsøge at indoktrinere de danske forbrugere til at købe dansk, vil man bruge kræfterne

på at få udenlandske forbrugere til at købe dansk. Og i den forbindelse kan man formentlig få glæde

af den snob-effekt, som foreningen i 1908 lagde ud med at bekæmpe. Mon ikke denne effekt i en vis udstrækning kan bruges

til at sælge danske produkter i udlandet? Hvad med for eksempel B&O eller danske designermøbler?



Et paradoks

Det

oprindelige budskab: "Danskerne bør købe dansk" bærer i sig et vaskeægte paradoks. For hvordan

ville det mon gå den danske eksport, hvis det på vore eksportmarkeder ville lykkes at sælge et lignende budskab?


Formand

Hans Mejlshede har hørt argumentet før og svarer således: - Hvis danske forbrugere køber danske produkter

gavner det alt andet lige statshusholdningen. Det er en eviggyldig sandhed; men det er blevet vanskeligere at definere, hvad der er

et dansk produkt. Dansk tøj sys i udlandet, Ecco producerer sko i udlandet og så videre.


- Men vi sælger

fortsat dansk viden og dansk design i udlandet. Og det skaber danske arbejdspladser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen