Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

SMV'erne skal selv sætte dagsordenen

Markedet for ledelseskonsulenter er uigennemskueligt, og der gives ingen varedeklarationer.


Små og mellemstore virksomheder

skal se sig godt for, inden de kaster sig i armene på en ledelseskonsulent. Klikker man ind på for eksempel Jubii og søger

under ledelse, dukker en Gudsvelsignelse af coacher, storytellers, foredragsholdere og virksomhedskonsulenter frem, og man kan næsten

ikke undgå at stille sig selv spørgsmålet: Har de virkelig alle sammen noget at byde på?


Det har de

ikke nødvendigvis, hvis man skal tro Poul Blaabjerg, som er direktør for Center for Ledelse i Århus. Hans center

har blandt andet specialiseret sig i at vurdere de ledelseskonsulenter, der byder sig til og i at lære virksomhederne, at de

skal gøre sig klart, hvad det er for en opgave, de skal have løst, inden går på markedet for ledelseskonsulenter.









Blandet

landhandel

- Lederne af små og mellemstore virksomheder har en naturlig skepsis overfor konsulenter. Og efter min opfattelse

skal man også søge sine eksterne partnere med stor omhu. På det punkt bidrager vi gerne, siger Poul Blaabjerg,

som mener, at der nok i perioder dukker lidt for mange konsulenter op.


- Særligt i lavkonjunkturer dukker der mange nye

konsulentvirksomheder op, og det ender med en blandet landhandel. Det er som om, der er plads til alle, men det er altså ikke

alle, der har noget konkret at byde på. Vi prøver i den forbindelse at lave en slags bygherrerådgivning i tæt

samspil med virksomhedernes ledelse og stille spørgsmålene: Hvad skal vi egentlig løse, og hvilke ressourcer skal

der til? Det er efter min opfattelse virksomhederne selv, der skal sætte ledelsesdagsordenen, mener Poul Blaabjerg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen