Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

SMV'er vælger de dyre software-licenser fra

Små og mellemstore virksomheder holder sig trods måneders massiv markedsføring væk

fra software-producenten Microsofts omdiskuterede licensaftaler.


Softwaregiganten har kun opnået en fjerdedel af det salg,

man havde sat næsen op efter, da man lancerede den ny licensstrategi på programmer som Windows XP og Office XP.


-

Vi er blevet overrasket over, hvor svært det er at nå ud til de små og mellemstore virksomheder, siger salgschef

Michael Høegh Vilain, Microsoft.


Manglende tilgang af licenskunder har fået Microsoft til at udsætte skæringsdatoen

for ordningens ikrafttræden fra oktober sidste år til 31. juli i år. Alligevel er der på nuværende tidspunkt

stadig kun 8.000 ud af de ønskede 30.000 virksomheder i Danmark med 5 - 50 pc''er, der har tilsluttet sig licensaftalen.


-

Det store problem for Microsoft er, at de små og mellemstore virksomheder ikke vil købe en licens, som de ikke har bedt

om. Virksomhederne føler, at de får noget trukket ned over hovedet, som de ikke har behov for, siger chefanalytiker Anders

Elbak fra analysefirmaet IDC.



Generelt problem

Det er ikke kun Microsoft, der har problemer med at overtale smv''erne. Erhvervsbladet

har i tidligere artikler beskrevet en skepsis blandt små og mellemstore danske virksomheder overfor softwareproducenterne generelt. Heraf

fremgår det, at mange virksomheder føler sig presset til at købe unødvendige, dyre og fejlbehæftede

opdateringer af i forvejen velfungerende programmer. Et andet væsentligt problem for virksomhederne er, at opdateringerne ofte

er uden revolutionerende nye funktioner, men de opfattes som nødvendige for virksomhedens kommunikation med omverdenen, herunder

især kunderne.


- Et rimeligt krav fra virksomhedernes side er, at opdateringerne i modsætning til i dag bidrager

med noget væsentligt nyt. I det hele taget må producenter som Microsoft finde på nogle andre licensmodeller for

at komme ud til de mindste virksomheder. Der er ofte ingen incitamenter til at købe licenserne, udover at man kan føle

sig tvunget til det, siger software-analytiker Lars Schwaner fra analysefirmaet IDC.



Større fleksibilitet

Microsoft

erkender, at man har for lidt føling med de mindste kunders behov. Derfor har man for nyligt nedsat en række fokusgrupper,

der skal give softwareproducenten større viden om små og mellemstore virksomheders IT-krav.


- Vi er bl.a. blevet

opmærksom på, at netop dette kunde-segment er meget prisfølsomme, og derfor har vi netop indført et kampagnetilbud,

hvor prisen sættes ned med 40 pct. Det har givet meget positiv respons, siger salgschef Michael Høegh Vilain, Microsoft.


ErhvervsBladet

har tidligere udført et mindre rundspørge blandt en række små og mellemstore danske virksomheder fra det

traditionelle erhverv. Den viste, at det typisk er software til administration, som virksomhederne ikke behøver at opdatere,

mens det ofte er nødvendigt at opdatere software, som bruges i produktionen, og som binder virksomheden sammen med omverdenen.


-

Der burde være større mulighed for at vælge nøjagtig, hvilke applikationer man har brug for. Det er jo de

færreste små og mellemstore virksomheder, der bruger samtlige applikationer. Denne manglende fleksibilitet kan Microsoft

kun tillade sig, fordi de sidder så tungt på markedet som de gør, siger Lars Schwaner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen