Berlingske Business

Skykon skaber opbrud hos under-leverandører

.

Skykon er klar til nye store opkøb i de kommende måneder blandt vindmøllebranchens underleverandører.

Der er opbrud i den store underskov af danske og internationale underleverandører til vindmølleindustrien.

Nye skrappe krav til pris, leveringssikkerhed og kvalitet fra de store vindmølleproducenter som Vestas, Siemens, Generel Electric og tyske Nordex gør det nødvendigt for underleverandørerne at blive større. Samtidig forlanger de store vindmølleproducenter, at underleverandørerne følger dem ud på de markeder, hvor der er vækst som i USA, England og Kina.

Den observation er baggrunden for, at det danske selskab Skykon, er gået ind i underleverandørleddet for at konsolidere branchen.

Skykon, der i foråret købte Vestas´ tårnfabrik i Skotland, som nu er under udbygning, omsætter for 1,2 milliarder kroner og forventes at få et driftsoverskud i år på 8-10 procent af omsætningen.

Senest har Skykon også vist interesse for at etablere visse aktiviteter i Lindø-Industripark på Fyn, der afløser værftet, som afvikles i årene frem til 2012.

- Vi regner med at foretage flere opkøb i løbet af de kommende måneder. Vi har kig på USA, men der kan også dukke opkøbsemner op herhjemme. Vi er til stede på alle markederne og taler løbende med de store vindmølleproducenter om deres behov. Samtidig er priserne nu kommet ned i et mere fornuftigt leje, siger adm. direktør Jesper Øhlenschlæger, der selv har skudt penge i Skykon.

Han mener, at mange af de danske underleverandører til vindmølleproducenterne er gået i stå og står tøvende over for de krav, som de store producenter stiller.

Væk med hestehaler

- Det er svært for underleverandør-virksomheder med en omsætning på 200-300 millioner kroner at investere i en internationalisering og i den nødvendige produktforbedring. Dem med hestehaler og sandaler er forsvundet fra underleverandørleddet, men det er stadig ikke tilstrækkeligt professionelt. Her går vi ind med kapital og kompetencer og køber op og restrukturerer, siger Jesper Øhlenschlæger, der tidligere var direktør og eneejer af det kendte typehusfirma M2 i Århus, der satsede på at levere arkitekt-tegnede typehuse til kræsne danskere. Selskabet er siden gået konkurs, men det skete, mens det var ejet af først Keops og siden den islandske Landic-koncern.

Skykon satser på som førende underleverandør på to områder: Tårne og møllekomponenter i komposit.

- Det er områder, som vindmølleproducenterne i stigende grad outsourcer for at koncentrere sig om produktion og udvikling af selve kernen i møllen, forklarer Jesper Øhlenschlæger.

Han betegner opkøbet af Vestas-tårnfabrikken i Skotland som et godt eksempel på udviklingen i branchen.

- Vestas producerede kun tårne til eget forbrug. Vi bruger et trecifret millionbeløb på at udvide fabrikken og tilpasse tårnene, så vi kan sælge til alle producenterne, siger Jesper Øhlenslager, der ikke mindst anser det britiske marked for at være meget lovende.

Ingen exit

Skykon har etableret en organisation af en størrelse, der kræver, at selskabet skal vokse kraftigt, hvis kompetencerne skal udnyttes fuldt ud. Trods finanskrisen regner Jesper Øhlenschlæger ikke med at få problemer med at rejse de midler, der skal til for at købe op. I ejerkredsen er blandt andre Welcon-brødrene Carsten og Jens Risvig Pedersen, der følge Berlingske Nyhedsmagasins liste over de rigeste familier i Danmark er god for 1,2 milliarder kroner. Brødrene etablerede i sin tid vindmølleproducenten, Nordex, som er i dag er et tysk-ejet børsnoteret aktieselskab.

Selv om Skykon efterhånden har to år på bagen, ligger der lige nu ingen exit strategi i form af en børsnotering eller videre-salg til en kapitalfond

- Vi koncentrerer os om at blive større, både ved opkøb og ved organisk vækst, siger Jesper Øhlenschlæger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen