Berlingske Business
07:38Langt færre EU-borgere flytter til Storbritannien

Skrappere konkurrence om lån til erhvervslivet

Bankerne er stadig danske virksomheders foretrukne partner, når det gælder finansiering, men positionen udfordres flere

steder fra i øjeblikket.



Kampen om erhvervskunderne skærpes nemlig kraftigt for tiden. Flere realkreditselskaber

opruster på erhvervslånene og nu melder Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk (FIH) sig også

på banen med tiltag, der øger presset på bankerne.



FIH har hidtil holdt sig alene til finansiering af anlægsinvesteringer, men

i samarbejde med BEC vil man nu i løbet af de næste måneder markedsføre sig som udbyder af driftsfinansiering

i direkte konkurrence med bankerne.



- Det er oplagt for os at øge engagementet igennem en bredere produktportefølje.

Vi kan se, at flere af bankerne er meget ivrige efter at give anlægsfinansiering, og da vi nu igennem samarbejdet med BEC får mulighed

for det, så begynder vi i løbet af året at tilbyde kunderne driftsfinansiering, siger adm. direktør Lars

Johansen, FIH.

At udnytte situationen

FIH retter indsatsen primært mod mellemstore selskaber indenfor brancherne industri,

service og handel. Det er på disse områder FIH i forvejen er stærke og er således involveret i op mod 50 pct.

af virksomhederne i disse brancher, mod 18 pct. af det samlede danske erhvervsliv. Den intensiverede konkurrence kommer de velkonsoliderede virksomheder

til gode.



Rivaliseringen både bankerne imellem og nu også fra andre finansieringsinstitutter om de gode kunder giver

solide virksomheder gode forhandlingsmuligheder.



Og tal fra ErhvervsBladets undersøgelse om ejerledede virksomheders kapitalfremskaffelse

viser, at flere af dem forstår at udnytte situationen. Hvilket ses tydeligt i et højt og samtidig stigende antal favorable

lån uden sikkerhed til små og mellemstore virksomheder.

Leasing er en konkurrent

På realkreditområdet

er interessen for erhvervskunder også stigende. Det er i dag 43 pct. af de adspurgte virksomheder i ErhvervsBladets kapitalundersøgelse,

der har realkreditlån.



Dette niveau vil ikke umiddelbart forskydes, men flere kunder vil få gavn af at shoppe mellem

de forskellige institutter. Hos en af de to store på realkreditområdet Nykredit ser man tydeligt en stigende interesse

for erhvervssegmentet.



Her er det typisk prisen på lånet, der er afgørende, men rådgivningsdelen fylder

mere og mere i forhold til at skabe nye kunderelationer.



- Grundlæggende er prisen et afgørende parameter for beslutningen

om at tage realkreditbelåning. Konkurrencesituationen betyder, at der ikke gives plads til høj indtjening. Derfor skal

branchen vinde kunder på den bedste service og den bedste rådgivning, når det gælder finansiering, siger vicedirektør

i Nykredit Bente Overgaard.



Netop realkreditten konkurrenter ofte indbyrdes, men ser, i stigende grad konkurrence på låneydelserne

fra leasingsiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen