Berlingske Business

Skilter med kundernes ris og ros

Ejerleder Henrik Holvad fra maskinfabrikken Rival
Foto: Søren Holm / Chili

Virksomhedsejer går ind for gennemsigtighed, og har lagt kundernes bedømmelse af firmaet ud på hjemmesiden.

Det er et smukt syn. Grønne marker, bøndergårde og stråtækte huse omgiver A/S Maskinfabrikken Rival i lands- byen Svejstrup ved Skanderborg.

Udsigten er som taget fra en af vore fædrelandssange, for her på ryggen af Søhøjlandet har virksomhedens 48 medarbejderne udsigt til både Yding Skovhøj og Mossø, der er en del af Gudenåen.

Det er nu ikke kun det ydre, der tæller på Rivals plusside.

Ejerleder Henrik Holvad driver nemlig en transparent virksomhed sammen med hustruen Kirsten. Hun var godt i gang med en advokatkarriere og stod til at blive partner i advokatfirmaet Kromann Reumert, da ægteparret i 2002 købte Rival af Henriks far. Men to krævende karrierer ville gå for meget ud over familielivet med døtrene på 11 og 14 år.

Derfor leder Kirsten Holvad i dag Rivals administration og er bestyrelsesformand for virksomheden.

Bolig tæt ved

- Vi har et fantastisk godt samarbejde. Jeg synes, det er rigtig godt at blande arbejdsliv og familieliv. Efter skoletid kommer pigerne over i virksomheden og får sig en snak med os og med medarbejderne, for vi bor lige ved siden af virksomheden, fortæller Henrik Holvad, som er uddannet maskiningeniør fra Aalborg Universitet.

Efter uddannelsen har han arbejdet som salgsingeniør hos Mobro Instrumentering A/S og med salgs- og ledertræning i Mercuri International.

- Det var et rigtigt godt sted at blive uddannet businessman. I it-firmaet Merkantildata havde jeg ansvaret for netværksafdelingen og startede som nummer fire. Da jeg forlod afdelingen efter fire år, var vi 48, fortæller Henrik Holvad, 45 år.

Siden ægteparret overtog Rival er omsætningen tredoblet, og antallet af medarbejdere er øget fra 20 til 48. Rival har tre forretningsområder. Den er underleverandør af enkeltstyksemner til produktionsvirksomheder og producerer komplekse maskinemner i mindre serier.

Hertil kommer produktion og salg af egen-udviklet justerbar kalibrator til ekstrudering af plastrør. Den er solgt i 52 lande, og to medarbejdere har lige været på en plastmesse i Chicago for at sælge kalibratoren, der i gennemsnit sælges til en stykpris på 60.000 kr.

Præcision

De fleste virksomhedsledere siger rutinemæssigt, at det daglige fokus er på kunderne. Det gør Henrik Holvad såmænd også.

Men han går et langt skridt videre ved at lægge kundernes karaktergivning af Rival ud på hjemmesiden. Han tør godt gøre kundernes bedømmelse transparent og sætte handling bag det, firmaet skilter med som et særkende: præcise produkter til præcis, hurtig levering. Om det og andet holder vand har kunderne svaret på i en analyse.

Den er gennemført af et konsulentfirma, der har stillet kunderne 36 spørgsmål om deres tilfredshed med Rivals ydelse, logistik og back office. 84,5 procent af Rivals kunder har svaret på spørgsmålene.

De væsentligste konklusioner er, at Rivals ydelser er helt i top, og at virksomheden opleves som en meget fleksibel leverandør. Desuden har kunderne stor tillid til, at Rival kan bearbejde kritiske og kostbare emner. Men der er fortsat noget at arbejde med, når det gælder leveringssikkerhed.

- Det er et helt fantastisk værktøj, der giver en pejling om, at langt de fleste af vores tiltag er blevet positivt modtaget. Vi gennemførte analysen for at finde ud af, hvad kunderne mener, vi skal blive bedre til. Analysen giver gode tilbagemeldinger på kvalitet, fleksibilitet og vores evne til at producere komplicerede emner. Men der er fortsat forhold, vi kan arbejde med at forbedre – herunder levering til tiden, erkender Henrik Holvad.

Levering til tiden

På hjemmesiden er Rivals realiserede leveringstider for 2006, 2007, 2008 og 2009 lagt ud. Målet er at levere 98 procent af samtlige ordrer til tiden. Det er virksomheden tæt på at opfylde, men der mangler dog lidt endnu. Også kassationsprocenten i produktionen er synliggjort på hjemmesiden.

Investering i dokumentation på et bredt udvalg af områder gjorde, at Rival sidste år indledte samarbejde med en norsk offshore-virksomhed, der krævede en ekstern auditering, inden Rival kunne få den første ordre. Det var en stor fordel, at Rival i flere år havde arbejdet målrettet med dokumentation. Ved auditeringen blev der set på dokumentation af kvalitetssikring, leveringssikkerhed, miljø, intern dokumentation, sikkerhedsarbejde, procedurer og etik. Desuden skulle Rival være certificeret til at kunne arbejde med bestemte materialer, hvad firmaet allerede havde.

- Vi har valgt at samarbejde med store internationale virksomheder, der kræver perfekte produkter leveret til tiden. Det er de villige til at betale, og har man kompetencerne og kapaciteten til at indfri de krav, er der et marked, fastslår Henrik Holvad.

Ambitionerne indfries stort set i årsregnskabet for 2008, hvor omsætningen er øget med 12 procent til godt 45 mio. kr. med et resultat før skat på 5,8 mio. kr.

- Det er tilfredsstillende men lige i underkanten af vores årlige vækstmål på 15 procent. Fremtidsplanerne er fortsat vækst, understreger Henrik Holvad.

Sidste år blev fabrikken udvidet med 2.000 kvadratmeter til i alt 5.000 kvadratmeter.

Udenlandske kunder

- Vi kunne se, at 2008 ville blive vanskelig. Derfor gik vi mod trenden med en målsætning om at handle med større og internationale virksomheder som Grundfos, Vestas, Siemens, Man Diesel, Velux og andre, der har stort fokus på kvalitet og leveringssikkerhed, forklarer Henrik Holvad.

Godt og vel halvdelen af omsætningen kommer fra udenlandske kunder.

- Vore medarbejdere er dygtige - ikke kun fagligt. De arbejder i selvstyrende grupper og tager ansvar for planlægning, bearbejdning, kvalitetskontrol, leveringstid, oplæring, maskinved- ligeholdelse og andet. De føler ansvar for kundernes behov, og derfor kan vi agere både nationalt og internationalt, pointerer Henrik Holvad.

Rival er kommet godt ind i varmen i Norge, hvor en lokal producent af skibsmotorer får leveret komponenter fra Svejstrup. Rival leverer også komponenter til norske offshore- virksomheder og til en norsk kranproducent. I Ungarn leverer Rival komponenter til Grundfos’ pumpefabrik.

I dag er Henrik Holvad glad for, at han for nogle år siden ikke lod sig friste til at flytte firmaet ud til motorvejen. Det var han ellers tæt på.

- Mange siger, at man af hensyn til logistikken skal ligge ved motorvejen. Men vi får kun besøg af fem-seks lastbiler hver dag, og hvorfor skulle jeg prioritere lastbilers tilkørselsforhold højere end en smuk beliggenhed, som vi alle sætter stor pris på?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen