Berlingske Business

Skidt år for LM Glasfiber

var ikke noget sjovt år at være ansat i LM Glasfiber, som i Danmark lukkede to fabrikker og samtidig skar 50 pct. af

arbejdsstyrken i Nordeuropa.



Desuden faldt omsætningen med 40 pct. i forhold til året før, mens virksomheden

gav sit suverænt største underskud nogensinde.



Det er både manglende efterspørgsel og stigende konkurrence

i Nordamerika og det nordlige Europa, som er skyld i virksomhedens problemer, som efter underskuddet mistede stort set hele sin egenkapital.

Den tilføres i april af ejeren, Doughty Hanson, som LM Glasfiber derefter har en egenkapital på 752 mio. kr. og en soliditetsgrad

på 21,5 pct. beregnet ud fra primobalancen den 1. januar 2004.

Flad stigning i 2004

Der er ikke de store afsætningsforventning

til 2004, hvor LM Glasfiber forventer en flad stigning på højst fem pct. med store regionale forskelle. Således

ventes et væsentligt mindre marked i USA og faldende markeder i Danmark og Tyskland, men samtidig vækst i Sydeuropa og

Asien og enkelte nordeuropæiske markeder, bl.a. England. Der forventes alligevel en vækst i den solgte produktionskapacitet,

som ventes at blive 25-30 pct.



- Vores forventninger om et væsentlig øget salg er baseret på en ordrebeholdning

ved årets begyndelse svarende til otte måneders produktion imod kun fire måneder i starten af 2003, hedder det i

virksomhedens beretning. Den melder også om et stort antal forespørgsler efter de helt store vinger, hvor LM i 2003 lavede

de første 54 meter lange vinger og udviklede en 61,5 meter lang vinge.



Forventningerne til økonomien i 2004 ligger

på en omsætningsstigning fra 1.710 mio. kr. til omkring 2.000 mio. kr., mens resultat ventes at ligge imellem et stort

rundt nul og et underskud på 50 mio. kr.

Fremtiden tegner lys

Trods de trange tider ser de positivt på fremtiden

i LM Glasfiber. Det skyldes virksomhedens teknologiske forspring i forhold til konkurrenterne. Samtidig ligger virksomhedens fabrikker

strategisk godt placeret i forhold til markederne, så det er ledelsens opfattelse, at "LM Glasfiber er endog særdeles

stærkt positioneret til at møde do forventede skærpede konkurrencevilkår. Bl.a. åbner i 2006 en ny

fabrik i Polen, som ventes at forsyne det østeuropæiske marked, som der er store forventninger til.



Virksomhedens

anvender også store beløb til forskning og udvikling, hvilket bl.a. gør det muligt at fremstille den 54 meter

lange vinge, så den er op til 50 pct. lettere end de vinger, som konkurrenterne fremstiller. Andelen af investeringer i forskning

og udvikling steg i 2003 fra 4,5 pct. til 6,1 pct. af omsætning og blev dermed fastholdt på sit hidtidige niveau. Det

har betyder, at man har udbygget sit teknologiske forspring, bl.a. igennem udvikling af en ny generation af intelligente vinger, der

gør det muligt løbende at overvåge alle kritiske driftsforhold samt sikre en bedre udnyttelse af vindens energi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen