Berlingske Business

Skibs-leverandører godt rustet til krisen

Skib

Danske underleverandører til den globale værftsindustri står stærkt, selv om de nu begynder at mærke lavkonjunturen.

De mange danske underleverandører til den internationale skibsværftsindustri er særdeles godt rustede til at stå imod den lavkonjunktur, som nu rammer branchen og som tirsdag resultaterede i, at MAN Diesel afvikler sin motorproduktion i Frederikshavn og afskediger 550 metalarbejdere.

Der er alt 128 danske virksomheder, som har leverancer af udstyr til skibe som et væsentligt salgsområde. Samlet omsætter de 128 virksomheder for et større tocifret milliardbeløb. Mange af virksomhederne er opstået for år tilbage, hvor Danmark havde en stor værftsindustri. Danske rederes anbefalinger af produkterne har været afgørende for eksportsuccesen.

Der er ikke foretaget samlede analyser af sektorens størrelse, men regnskabsgennemgang af en række underleverandør-virksomheder, som ErhvervsBladet.dk har foretaget, viser, at de typiske selskaber i branchen sidste år forrentede deres egenkapital med mellem 20 og 30 procent.

- Vi har en veludviklet underleverandør-sektor. Underleverandørerne bliver også ramt af lavkonjunkturen i rederibranchen, men det sker forholdsvis sent i forløbet, siger Thorkild Kristensen, brancheorganisationen Danske Maritime, der organiserer flere af underleverandørene.

Hans indtryk bekræftes af direktør Jørgen Hammer Sørensen fra Selco i Roskilde, der leverer styringssystemer og overvågningselektronik til skibe.

- Foråret igennem havde vi en god tilgang af ordrer. Det er først nu, vi begynder at mærke afmatningen, siger Selco-direktøren. Han oplyser, at pris som konkurrenceparameter er blevet vægtet højere i den senere tid.

- Alle forventes i dag kunne levere gode priser og høj kvalitet, forklarer han.

Ordrer aflyst

Hos en anden betydende underleverandør, C.C. Jensen i Svendborg, der producerer filtre og skibsvinduer, har man oplevet, at flere ordrer er blevet aflyst på det seneste.

- Men vi forsøger at tackle nedgangen med ny produktudvikling, fortæller divisionschef Bjarne Christensen.

Han nævner som eksempel, at C.C. Jensen er på vej med en ny type skibsvindue, der kan hæftes på skibsfacaderne indvendig fra. I dag monteres vinduesrammer parallelt med, at der skæres hul til dem i stålfladerne, men i processen opstår der ofte skader på glasset. Brandsikre vinduer, der beskytter redningsudstyr mod skibsbrand, er en anden af C.C. Jensens nicher.

Adm. direktør Thomas Knudsen, MAN Diesel i København. ser også gode udviklingsmuligheder for de danske underleverandører, selv om MAN nu afvikler produktionen i Frederikshavn af fire-takts-motorer til mindre skibe.

Netværk afgørende

Thomas Knudsen understreger, at konstruktionsafdelingen i Nordjylland opretholdes. Afdelingen i Frederikshavn kommer til at operere mere som MAN Diesel i København, hvor der udvikles nye motortyper – de særlige to-takts-motorer, som store skibe anvender. Desuden tilpasser MAN i København konstruktionstegninger til de enkelte skibe og fører tilsyn med byggeprocessen. I København er desuden en produktion af reservedele.

- Det helt afgørende for os er, at vi kan fungere i godt netværk i Danmark med danske rederier og andre underleverandører. Det giver os mulighed for at udvikle blandt andet grønne teknologier til skibsfarten, som bliver et afgørende konkurrenceparameter i fremtiden, siger Thomas Knudsen.

Den største trussel mod MAN Diesels fremtid i Danmark er efter hans opfattelse Københavns Kommune, der har svigtet løfter om fortsat at tolerere produktion i Københavns Sydhavn, hvor MAN Diesel har sine testfaciliteter.

- Vi brugte i sin tid et trecifret millionbeløb på at etablere os herude. Så er det bittert, hvis kommunen nu vil forhindre i at producere, siger Man Diesels danske direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen