Berlingske Business

Skærpet konkurrence på navlestrenge

Med oprettelsen af stamcellebank nummer to i Danmark ruster virksomheden Stemcare sig til konkurrencen med Klaus Riskær Pedersens

Copygene i kampen om landets navlestrenge. Interessen for opbevaring af navlestrengsblod er stigende hos nybagte forældre, fordi

de stamceller, der findes i navlestrenge, om få år forventes at kunne bruges i behandling af en række livstruende

sygdomme.



Stemcare har været på markedet i længere tid end Copygene, men blev taget på sengen, da Riskær

Pedersen og Copygene pludselig gik på markedet med priser til under en fjerdedel af, hvad de selv kunne tilbyde kunderne. Et livsnødvendigt

kapitaltilskud på 11,4 mio. kr. fra selskabets investorer skal nu bruges til at indhente Copygenes forspring.



- Det har

været nødvendigt for vores overlevelse at få etableret en dansk stamcellebank. Kapitalindskuddet betyder, at vi

er i stand at sænke prisen betydeligt uden at give køb på kvaliteten på produktet, siger adm. direktør

Per Mønsted, Stemcare.



Indtil for nylig har Stemcare nemlig betalt den tyske gigant Vita 34 dyrt for opbevaringen, med

prisniveau på over 20.000 kroner mod Copygenes ca. 4000 kroner. Men med etablering af egen stamcellebank er man i stand til at

reducere priserne betydeligt. Samtidig opretter Stemcare servicekontorer i fem byer spredt over hele landet.

Liv i folkelig

interesse

Hos Copygene tager man Stemcares tiltag med ro i sindet. Copygene-direktør Klaus Riskær Pedersen glæder

sig over den skærpede konkurrence, som han foventer vil være til fordel for begge aktører.



- Vi operer i et

nyt marked, og derfor er det absolut positivt med flere danske stamcellebanker, fordi det skærper opmærksomheden og interessen

for vores produkt, siger Riskær Pedersen.



Markedet for opbevaring af navlestrengsblod til senere behandling af en række

livstruende sygdomme er stadig ganske lille herhjemme. Prisniveauet på et godt stykke over 20.000 kroner har hidtil lagt en

dæmper på efterspørgslen. Men den folkelige interesse fik for alvor liv, da Riskær Pedersen startede den

første stamcellebank herhjemme i efteråret 2003.



Et i øjeblikket beskedent marked med et samlet kundetal

for de to aktører på mellem 500 og 1000 forventes at stige betragteligt med et stærkt reduceret prisniveau, som

nu betyder, at den livgivende streng kan opbevares for omkring 4500 kroner plus et årligt gebyr på 750 kroner. Hvor stort

markedet kan forventes at blive er de to aktører dog ikke enige om.



Riskær mener, at mellem en fjerdedel og en

tredjedel af alle forældre vil gemme navlestrengen, mens Per Mønsted er mere beskeden og regner med omkring 10 pct. inden

for fire år. Copygene opbevarer på nuværende tidspunkt omkring 400 stamceller. Der fødes omkring 65.000 børn

hvert år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen