Berlingske Business
17:42

Skabte helhed på en arbejdsplads

Et kontorlandskab af den lidt kedeligere slags kan være dræbende for arbejdsmiljøet.


Det var derfor en lækkerbisken,

der blev lagt foran freelancedekoratør Niels Jørgen Andersen på Thurø, da han fik til opgave at skabe en attraktivt

og spændende miljø for de femten medarbejdere hos konsulentfirmaet ConTra i Vejen.


Der var enighed hos virksomhedens

ansatte, at der skulle ske noget, som kunne give et bedre klima - og som samtidig gav virksomheden en god profil og sendte et godt

signal til omgivelserne - samtidig med at de enkelte arbejdspladser fik et præg af individualitet.


- Der skulle ske en

radikal ændring af kontorlandskabet, receptionen og virksomhedens enkelte kontorlokaler, siger dekoratør Niels Jørgen Andersen.









Ikke

færdigkøbte

- Vi valgte at tage udgangspunkt i de enkelte medarbejdere, da det var det område, der gav den største

udfordring. Enhver kan sætte nye farver på et lokale, men det er få, der lægger en farvepalet efter de enkelte personers

indstilling og farveønsker. Vi var samtidig indstillet på, at arbejdspladserne skulle præges af effekter, der ikke

var færdigkøbte, men fremstillet til den enkelte, siger Niels Jørgen Andersen og fortsætter:


- Vi udleverede

spørgeskemaer til samtlige medarbejdere, og fik på den måde afdækket de svage og stærke sider, fritidsinteresser

og generelle interesser. Vi fulgte medarbejderne og dannede vores egne indtryk af personerne - og endelig fik vi hver enkelt til at

aflevere en genstand, der skulle symbolisere personen.


- Disse faktorer mundede ud i en opbygning af kontorlokalet, hvor der overordnet

er blevet plads til firmaets farver, og dertil meget individuelle farvelægninger i den enkelte medarbejders lokaler, siger Niels

Jørgen Andersen.


Hver enkelt medarbejders kontor er endvidere blevet udsmykket med malerier, som kunstneren Marianne Kernwein

har malet til den enkelte og over personernes egenskaber.



Lyssætning

Dertil kommer en individuel lyssætning,

så de forskellige kontorer får markante personlige præg, uden det af den grund går ud over helheden i virksomheden.


-

Det er virkelig lykkedes at få individualiteten bragt helt ind i miljøet, fastslår Niels Jørgen Andersen.


-

Og selv om det er meningen, at malerierne skal cirkulere mellem kontorerne, så vil det personlige præg blive bevaret.

Det er der i høj grad også skabt basis for ved et markere de enkelte personers farver ved indgangen til kontorerne, så

man i realiteten får skabt en slags visitkort ud mod omgivelserne, påpeger Niels Jørgen Andersen og fortsætter:


Og

det bliver visitkort, der samtidig styrkes af, at der bliver plads til en hylde, hvor en skiftende personligt præget genstand

skal være med til at symbolisere personen, der arbejder bag døren, slutter Niels Jørgen Andersen.


Den sydfynske

dekoratør har gennem årene løst en lang række meget specielle opgaver i Skandinavien for såvel meget

store butikskæder, der skulle sende nye signaler til kunderne, som til mindre specialopgaver for virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen