Berlingske Business
17:42

Send udviklingsteamet på en vild tænkesafari

Ikke af forveksle med elefanter, tigre og hyæner - og dog. Plurafutura vil nemlig sende virksomhederne på "safari"

for at få styr på fremtiden. Og det kan netop være, at virksomhedens tunge elefanter, vilde tigre og irriterende

hyæner faktisk skal have en ny rolle.


Fremtidsforskeren Jesper Bo Jensen er gået sammen med erhvervspsykologen Thomas

Dalgsgaard og de industrielle designere David Fellah, Mikael Jørgensen og Anders Geert-Jensen samt kulturformidleren Michael

Keissner for at få danske virksomheder til at tænke i helheder. Lige fra fremtiden, team-building, kreativtitet og til

ledelse.


Det har født begreberne "tænkesafari" og "kreativtetsboost" - og direktør Jesper

Bo Jensen forklarer:


- På en tænkesafari vil vi have, at virksomhederne skal gå så langt, at alt tænkes

nyt. De skal også finde ud af, hvad andre gør i branchen. Og hvad de selv gør rigtigt og forkert. Virksomhederne

skal så holde op med at gøre det forkerte og gøre det nye. Og til sidst skal de gøre det umulige.


Et

eksempel kunne være, at pensionsselskabernes verden ændrede sig, fordi et medicinsk gennembrud gør, at alle bliver

100 år. Så skal de betale pension i 20 år ekstra. Hvad vil de gøre?


- Vi giver virksomheder et wildcard.

Vi skal have dem til at tænke anderledes, siger Jesper Bo Jensen.



Indlevelse i design

Plurafutura betyder mangefoldig

fremtid - at man kan vælge dem fremtid, man vil have. Og det virksomheden gør, er at analysere virksomhedernes fremtid.

Kunderne, forbrugerne, tendenserne og markederne.


- Det store problem for danske virksomheder er udvikling og innovation. Alt

for mange bruger energien på at finpudse de kunder, de produkter og de markeder, de har i forvejen. Hvad med det kunderne ikke

ved, at de har brug for? Og hvad med nogle helt andre markeder, spørger Jesper Bo Jensen, der vil have virksomhederne -store

som små - til selv at vælge deres markeder. Ikke bare affinde sig med, at man er, hvor man er.


Plurafutura arbejder

med empatic design - en indlevende udarbejdelse af produkter. Hvad folk reelt gør med knapperne på f.eks telefonen, vaskemaskinen

eller i bilen. Så kan producenterne ændre design og produkter, så det matcher det forbrugerne efterspørger.


-

Mange producerer tasker eller arbejdsmapper. Men ingen tænker på, hvordan køberne bruger tasken. Bliver rummet

til mobilen og papirerne egentlig brugt? På den måde kan man lave et produkt, som kunderne måske endda ikke vidste,

at de har brug for, siger Jesper Bo Jensen.



Kreativitetsboost

Mange virksomheder sidder med udviklingsafdelinger, der ikke

ligefrem spræller af kreativitet - og mange chefer efterspørger faktisk vilde ideer.


- Derfor lærer vi virksomhederne

at arbejde med at blive mere kreative. F.eks er det en stor erkendelse for ingeniører, at alle ikke tænker som dem selv.

Det får automatisk folk til at gøre ting anderledes. Skal det være vildt, skal man nok blande forskellige folk

- skal det være kontrolleret, så skal folk nok være ens rent fagligt, pointerer Jesper Bo Jensen.


Hovedideen

er at få virksomhederne til at koble innovation, kreativitet og fremtidsforskning - samtidig med, at det skal være sjovt,

spændende og udviklende. Derfor fortsætter alle i Plurafutura deres egne virksomheder. Designit, Heartworking, Dalsgaard

Erhvervspsykologi og Fremforsk.


Virksomheden, der er vokset op i midten af de ovennævnte virksomheders kunnen, har allerede

trække på erfaringer fra opgaver for B&O, Lego, Danske Bank, Nordea, Velux, Novo Nordisk, Deloitte & Touche, en

række offentlige organisationer, herunder ministerier, amter og kommuner.


- Men vi vil lige så gerne ud i de små

virksomheder. I de små virksomheder er det, vi gør, meget værd uden, at det er særlig omkostningsfyldt, pointerer

Jesper Bo Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen