Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Selvrensende filtre med god tilbagebetalingstid

Tre gange måtte administrerende direktør Svend K. Andersen, Heco Filtration A/S I Hedensted, til regnemaskinen, før

han var overbevist om, at udregningerne viste det rigtige resultat.


Tallene viste nemlig, at et kommunalt renseanlæg kunne

tjene investeringen på et selvrensende filter ind - på kun 100 timer.


Han kunne direkte orientere kunden om, at man

i løbet af godt fire døgn faktisk havde tjent investeringen hjem, og bedre resultat kan man vel ikke forvente af en

investering.


- Der blev pludselig en markant stigende interesse hos de kommunale rensningsanlæg, da man pludselig skulle

til at betale afgifter på det vand, der blev brugt, siger administrerende direktør Svend K. Andersen, og det viste sig

meget hurtigt, at det var absolut en god opmærksomhed at have, for vi er vist nok aldrig tidligere stødt på tilbagebetalingstider, der

har været så lave, som det har vist sig at være i denne branche.


- Hvis man kører 100 kubikmeter gennem

et anlæg i timen, så er det noget, der hurtigt giver resultater, noterer han.


De automatiske selvrensende filtre

bruges ellers fortrinsvis til kølevand, farve-og lakindustrien, i den farmakologiske produktion og af kemikalieproducenter

samt i fjernvarmeværker. Alle steder er der tale om installationer, der er lønsomme at være opmærksomme på

-også selv om det ikke er alle, der kan forvente at have tjent investeringen hjem på 100 timer.



Delt i to

Heco

Filtration A/S har sit udspring i Heco International, der blev etableret i 1959. Ved sidste årsskifte blev virksomheden delt

i to, da det blev en naturlig ting som følge af udviklingen.


Det oprindelige hovedprodukt var stempelstangspakdåser

til de store dieselmaskiner til skibe, og da der i realiteten kun er tre aftagere på verdensmarkedet til disse produkter, og

virksomheden i forvejen har kontakt til de to, så blev det besluttet, at Heco Filtration og Heco Internationals veje nok burde

adskilles, selv om de fortsat har til huse i samme bygningskompleks. International-afdelingen har ikke helt det samme behov for en

salgsorganisation som afdelingen for filtre.


Sortimentet er udsprunget på værfternes efterspørgsel af grovmaskede filtre

til kølesystemerne til skibe.


Arbejdet med filtre har siden udviklet sig markant, men man koncentrerer sig fortsat udelukkende

om at arbejde med filtrering af væsker.



Fjerner bakterier

Det er alt fra tjære over chokolade til penicillin,

der går gennem filtrene fra Hedensted, og man er indstillet på at kunne klare enhver form for filtration, der skal kunne

fjerne urenheder, og der arbejdes faktisk med filtre, der kan fjerne urenheder helt ned til 0,2 my og op til 10 mm. Det betyder, at

de fineste filtre kan fjerne bakterier.


- Mange af vore opgaver bliver løst som kundespecificerede løsninger, fortsætter

Svend K. Andersen, og vi er en af de få i Danmark, der kan tilpasse produkterne ud fra de krav, kunderne stiller. Vi har en

stor projekt- og udviklingsafdeling, der klarer disse ting for vore kunder, og så er det ligegyldigt, om der skal klares små

strømme på et par kilo, eller om det skal være filtre, der kan klare filtreringen på de største kraftværker.


-

Vi har gennem årene flyttet os væsentligt fra det oprindelige marinekoncept, så vi i dag dækker det langt

mere krævende og meget mere omfattende industrikoncept, hvor der lægges vægt på at leve op til de krav og

ønsker, industrien stiller, fastsl

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen