Berlingske Business
17:43Tak for i dag

SAS er utilfreds med afgørelse om bonuspoint

SAS er utilfreds med, at det kun er i Skandinavien, der gribes ind over for bonussystemer.


- Det er kun i Skandinavien, at konkurrencemyndigheder

vil gribe ind over for bonusprogrammer. Det sker ikke i andre europæiske lande. Derfor er der tale om en konkurrenceforvridning,

der kommer vores konkurrenter til gode. Hvis man stopper for optjening af bonuspoint herhjemme, vil vores kunder i en vis udstrækning

vælge udenlandske selskaber - og det er ikke et spørgsmål om de få point, de får optjent herhjemme

- det er et spørgsmål om, hvilke selskaber kunderne så vælger til at flyve dem videre ud i verden.


Det

siger Lars Andersen, direktør i SAS for eksterne relationer og forhold til myndigheder, som kommentar til, at de nordiske konkurrencemyndigheder i

går offentliggjorde en fælles rapport, som peger på at konkurrencen i luftfarten - både i Norden og i Europa

- er for svag.


Rapporten peger på, at den stigende tendens til opkøb og alliancesamarbejder i europæisk luftfart

på den ene side gavner effektiviteten, men på de anden side begrænser konkurrencen.



Loyalitet

- Via samarbejder

styrker luftfartsselskaberne deres positionen på hjemmemarkederne, så der sker der en geografisk opdeling af den europæiske luftfart.

Den udbredte brug af flybonusprogrammer er med til at skabe loyalitet og styrke de selskaber, som allerede er store. Samtidig bevirker en

række regler og aftaler, at det er meget vanskeligt for nye flyselskaber at trænge ind på markedet, fremgår

det af rapporten.


Konkurrencestyrelsen har i rapporten anbefalet, at de nordiske konkurrencemyndigheder for fremtiden styrker

indsatsen på luftfartsområdet. Bl.a. peger man på områder, hvor Danmark kan tage initiativ til at forbedre

konkurrencen. Konkurrencestyrelsen er i øjeblikket i gang med at undersøge, om flybonusordninger har en negativ effekt

på konkurrencen i indenrigsluftfarten.



Valg nummer 16

- Vores Frequent Flyer program, EuroBonus, er kun nummer 16

på listen over, hvorfor vores kunder vælger SAS. De tre første parametre er direkte fly, fleksibilitet og pris.

Derfor har selskaber som Easy Jet og Ryan også stor succes, siger Lars Andersen.


Rapporten siger dog også, at luftfartsbranchen

i vidt omfang er en international branche, og flyselskabernes adfærd vil ofte skulle vurderes på EU-niveau. Danmark må

her bruge sin indflydelse, skriver styrelsen.


- Der er 35.000 ansatte i SAS. Alene herhjemme er der over 10.000 medarbejdere,

og man kan gange med mindst to, hvis man også tæller relaterede brancher med, siger Lars Andersen.









Alle giver

bonuspoint

Rapportens konklusioner er tidligere i år præsenteret på et møde mellem de europæiske konkurrencemyndigheder.

Der er herefter nedsat en fælles europæisk arbejdsgruppe om konkurrenceforholdene i europæisk luftfart, hvor alle

medlemsstaternes konkurrencemyndigheder deltager, herunder altså Konkurrencestyrelsen.


Lars Andersen forventer dog ikke,

at der sker så meget i EU, som ikke er så stærk en organisation i den forbindelse. Men nationalt er det anderledes

- men her er diskussioner om emnet som - som Lars Andersen udtrykker det - at komme vand på en gås.


- Bonusprogrammer

har alle vores konkurrenter, men der er ingen i England, der piller ved Bratish Airways miles-program. Derfor vil en flykunde derovre

også vælge British Airways, hvis det er muligt. Eneste løsning på en ændring af bonusprogrammer er

gennem IATA - den internationale luftfratsorganisation. Det vil sige en global indgriben - og ikke kun i Skandinavien, siger Lars

Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen