Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Salg i flettede papirhjerter

I 1986 fik Rikke Landi et kreativt flettet julehjerte af sin far. Det var nemlig flettet som det amerikanske flag. Hun var udvekslingsstudent i USA og det specielle papirhjerte vakte stor begejstring og alle vennerne ville have et. Oplevelsen spirede frøet til virksomheden Ugly Duckli ApS, der fremstiller kollektioner med udgangspunkt i det traditionelle nordiske flettede hjerte.

Fordi Rikke Landi efterfølgende har boet i mange forskellige lande blev hun bekræftet i, at flettede papirhjerter er en nordisk tradition, som næsten er ukendt i den øvrige verden.

Derfor har Rikke Landi design- og varemærkebeskyttet sine produkter, fordi hun som onewomanvirksomhed gerne vil

sikre sig, at hendes gode ide ikke bliver stjålet. Det betyder, at hun kan koncentere sig om det vigtige, nemlig at udvikle nye kollektioner og markedsføre dem.

Og det går meget godt. Kollektionerne udvikles løbende og nu sælges også "Ugly Duckli Collectables", som indeholder klassiske produkter i messing. F.eks flettede hjerter, stjerner, kræmmerhuse og trommer. Amerikanerne er vilde med hjerterne, og de sælger som varmt brød særligt omkring Valentines day. Plus produkterne eksporteres til mere end 15 lande.

Allerede i 2003 - to år efter etableringen af Ugly Duckli - fik virksomheden Formland Prisen for bedste nye produktdesign.

- Formland er den største professionelle gavemesse i Skandinavien. Så det er et stort skulderklap og overbevidste os om, at vi er på rette vej, siger Rikke Landi.

Passe på identitet

Rikke Landi tænkte længe over navnet, der gerne skulle signalere noget dansk og romantisk, ligesom hendes hjerter. Navnet på hendes firma skulle naturligvis kunne fås som domænenavn, det er jo helt naturligt når man starter en virksomhed i dag.

Hun havde længe tænkt på flere variationer over Ugly Duckling og havde flere gange søgt på kombinationerne hos en domænenavnsudbyder. Men det var der nogen der havde opsnuset og pludselig var de navne hun havde søgt på købt.

Hun blev så kontaktet og tilbudt at købe domænenavnene. Det sagde hun nej til og valgte en ny variation, som hun med det samme købte domænetnavnet til - www.uglyduckli.com - og siden fik varemærkebeskyttet.

Oplevelse viste hende, at firma-identitet er værd at passe på.

Navnet er inspireret af det dejlige danske H. C. Andersens eventyr "Den Grimme Ælling". Og konceptet er enestående i verden. Der eksisterer ikke andre konkurrerende producenter af håndflettede papirhjerter.

Hjælp fra reklamebureau

Det er en vigtig del af produktionen selv at udvikle egnet, holdbart glanspapir, der lever op til Ugly Ducklis krav om høj kvalitet. Ligesom alle hjerter flettes i hånden, så de alle har små forskelle.

- Vores produkter skal præsentere sig smukt og indbydende i alle aspekter. Hertil får vi god hjælp af konceptbureauet Ide Astronauterne, hvis kreative stab vi er både stolte og glade for at samarbejde med. Ide Astronauterne har fra starten været med til at fastlægge, at Ugly Duckli produkterne skal reflektere moderne dansk design, samtidig med at de skal udstråle tidløshed og være let genkendelige, fortæller Rikke Landi.

Produkterne sælges gennem detailhandlen - og ikke kun omkring juletid - men hele året til turister. Ugly Duckli-produkterne sælges også til virksomheder, som kunde- og personalegaver. Derfor indarbejder Ugly Duckli en virksomheds logo og farver på produkter eller emballager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen