Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Sæson for marketingplanen

For nylig omtaltes her i avisen en undersøgelse af topledelsens tilfredshed med marketingfunktionen. Den påviste at ni ud af 10 topledere er utilfredse med marketingfunktionen. Påfaldende var det, at de ni, som var utilfredse, ikke havde en marketingplan. Omtalen afstedkom mange reaktioner. Bl.a. har mange efterlyst et argument for, hvad man overhovedet skal med en marketingplan. Andre har efterspurgt retningslinjer for planens tilblivelse og inspiration til indhold. Dette indlæg imødekommer disse ønsker på et tidspunkt hvor de fleste virksomheder er i gang med eller står over for at skulle planlægge det nye finansår.

Hvad skal man med en marketingplan?

Den har til formål at strukturere og effektivisere salgsindsatsen ved at positionere og profile virksomheden over for eksisterende og potentielle kunder. Marketingplanen er et "gelænder", der sikrer kontinuerlig synlighed og højt motiverede sælgere.

Hvad opnår man med en marketingplan?

Undersøgelsen fra ChangeMarketing® viser, at de der har størst fremgang i omsætning, indtjening og markedsandele, opererer med en marketingplan og prioriterer disciplinen strategisk. Når alle i virksomheden ved, hvad der forventes og hvornår, reduceres antallet af hovsaløsninger, samtidig med at "time to market" minimeres. Resultatet er sælgere, der er bedre forberedt og klædt på til mødet med kunderne, og som dermed er et skridt foran konkurrenterne.

En fordel i forhold til leverandører

I forhold til virksomhedens leverandører er det at kunne fremlægge en gennemarbejdet marketingplan også et bevis på, at der er styr på alle detaljer. Det øger tilliden og forbedrer præmisserne for begge parter. I forhold til udførende kræfter inden for marketing vil en marketingplan også medføre et bedre udgangspunkt når økonomien skal forhandles.

Branding på det professionelle marked?

Når målgruppen tælles i nogle hundreder eller få tusinde kunder, er branding en overdimensioneret og kostbar løsning. Således har lektor Caspar Rose og professor Steen Thomsen fra Handelshøjskolen i København netop påvist, at investeringer i et bedre image isoleret set ikke resulterer i et større afkast. I stedet for at tiltrække sig opmærksomhed, skulle man måske fokusere på at give opmærksomhed til sine kunder?

Marketingplans 7 faser

I det følgende beskrives en 7-faset model, der kan sikre succes med marketingplanen.

Fase 1

Placér ansvaret hos en person, der har evner, tid og overskud. Rekruttér en ekstern, hvis kompetencen ikke findes internt. Marketingplanen skal tage udgangspunkt i vision, mission og KPI´ere. Den skal beskrive marked, målgruppe, produkter/ydelser, salgsmål, strategi, taktik, operationelle aktiviteter og naturligvis økonomi.

Fase 2

Involvér ¿ så tidligt som muligt ¿ direktion, salg, produktfolk og andre interessenter, så de oplever, at de er en del af processen og dermed har medejerskab. Undersøg om der er eksterne sparringspartnere i leverandøruniverset, som kan sikre at der "tænkes ud af boksen".

Fase 3

Fastlæg om der er produkter, markeder eller kundegrupper, som særligt skal tilgodeses i markedsføringen. Skab ét eller flere salgsmål defineret som: "Hvor meget skal vi sælge af hvad og til hvem?". Beslut fordelingen af ressourcerne mellem eksisterende og potentielle kunder. Tag ikke de eksisterende for givet ¿ 68 % af mistede kunder skyldes manglende attention!

Fase 4

Diskutér planens ingredienser og vær ikke begrænset af de kompetencer der haves i huset. Gør det I selv er bedst til. Køb jer til resten ude i byen, således at der gives "frit valg på alle hylder". Skal der åbnes et helt nyt marked, så afsæt tid og ressourcer til at undersøge det grundigt, inden sælgerne sendes i marken.

Fase 5

Afsæt god tid at udarbejde et realistisk budget, der er koblet til salgs- og marketingmålene fra fase 2. Det er her, forskellen mellem succes og fiasko afgøres. Kvalificér og underbyg budgettet og sæt direktionen grundigt ind i det. Giv den god tid til at træffe sin beslutning.

Fase 6

Opnå accept blandt alle, der har direkte eller indirekte indflydelse på marketingindsatsen. Sørg for at alle ved, hvad der skal ske, hvornår det skal ske, hvordan det skal ske, og hvorfor det skal ske. "Hvorfor" har betydning for, at marketing opnår commitment fra organisationen. Marketingstrategi, målsætninger, hyppighed og form kommunikeres til sælgerne, så de ved, hvilken backup de vil få.

Fase 7

Marketingplanen godkendes af den øverste ledelse og udleveres til bestyrelsen. Herefter skal den drøftes på direktions- og bestyrelsesmøder i lighed med andre områder. Tal hyppigt med sælgerne ¿ lyt til dem ¿ de er kundernes talerør. Udarbejd kampagnestatistik over antal henvendelser og følg op på at det har givet den ønskede efterspørgsel i forhold til salgsmålene. Statistik er et vigtigt redskab til kampagneoptimering, men også når der skal argumenteres for en fastholdelse marketingplanen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen