Berlingske Business
17:41God weekend

Sælg DSB

Formelt har hans opsigelse intet at gøre med, at DSB tabte licitationen om banedriften i Jylland efter at have afgivet et urealistisk

lavt tilbud. Hassenkam havde nemlig besluttet at sige op, når licitations-sagen var afsluttet, og det er den nu.


Uanset

Hassenskams forsikringer er timingen uheldig. I forvejen har DSB-bestyrelsen stillet deres mandater til rådighed. På overfladen

kunne det derfor se ud, som om alt nu er kaos i den gamle etat. Det er der imidlertid ikke tale om.


I Hassenkams tid er DSB undergået

store forandringer. Som adm. direktør har Hassenkam især skullet holde styr på ministeriet og de ivrige trafikpolitikere

i Folketinget, mens andre i DSBs ledelse - først og fremmest den velskolede økonomidirektør Karsten Thomsen

og den kommercielle viceadministrerende direktør Keld Sengeløv - har gennemført omfattende rationaliseringsprocesser.


Resultatet

af deres indsats er, at DSB nu drives som et kommercielt foretagende efter aktieselskabslovens regler. Uanset den aktuelle tumult er

der grund til at kippe med flaget for den indsats, Hassenkam og hans team har gjort. Ikke mange havde forestillet sig for syv år

siden, at det statsejede DSB kunne blive en professionelt drevet virksomhed. Med det er DSB ikke desto mindre i dag.


Med Hassenkams

afgang og bestyrelsens ønske om at gå er der opstået en passende anledning for politikerne til at revurdere hele

DSBs fremid. Det eneste rigtige ville være at privatisere DSB og nøjes med at lade staten eje jernbanenettet.




ville Trafikministeriet ikke hele tiden skulle optræde i en uheldig dobbeltrolle som indkøber af tog-befordring og ejer

af et kommercielt jernbaneselskab. Det er en umulig konstruktion. Uanset, hvordan ministeriet gebærder sig, vil det blive udsat

for kritik.


DSB s godsdivision, der længe var et lig i lasten, er i dag afhændet, og DSB har heller ikke mange tjenestemænd

tilbage. Som selskabet kører nu, giver det tværtimod overskud.


Derfor er der heller ingen grund til at ryste på

hånden. Sæt et prisskilt på DSB og lad os se, hvad selskabet kan indbringe af midler til den slunkne statskasse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen