Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Så hyr da en humanist!

Chefer i små og mellemstore virksomheder tøver med at ansætte humanister, fremgår det af en undersøgelse,

der har set dagens lys i denne uge. Det ærgrer mig naturligvis som formand for en fagforening, der både tæller humanister

og naturvidenskabsfolk blandt sine medlemmer.



Det mest positive, der er at sige om den sag er, at både Dansk Industri og regeringen

er enige med Dansk Magisterforening i, at humanister faktisk er et plus på arbejdspladserne.



Men hvad gør man så

for at åbne øjnene for humanisterne som stærke ressourcer for en virksomhed på vej frem? Ja, man starter

med at fortælle de gode historier. Succeshistorierne. Og dem er der masser af!



Én af dem er, at humanister faktisk

er de akademikere, som er bedst til at få brudt dørene ind til de virksomheder, som ikke i forvejen har ansat en akademiker.



En

anden er, at 25 pct. flere magistre, heriblandt altså humanisterne, inden for de sidste to år har fundet vej til det private

erhvervsliv.



En tredje er, at flere og flere unge humanister allerede under studietiden skaber deres egne virksomheder og prøver

deres færdigheder af inden for især kommunikation og anden konsulentvirksomhed. De får med andre ord slebet deres

markedsmæssige og forretningsmæssige kompetencer til sideløbende med den træning de på universitetet

får i at samle, strukturere og omsætte viden.



Og sådan kunne jeg blive ved.

De unge kender vejen

Vores

unge dimittender fra universiteterne har for længst vejret vinden og fundet ud af, hvilken vej de skal gå! De er ikke

bange for at kaste sig ud i det pulserende erhvervsliv - forventer snarere, at det er dér, mulighederne ligger.





lad os da give dem en chance! Åben døren, næste gang en humanist forsøger at bryde din dør ind! Lyt

til, hvad de har på hjerte, og hvad de mener, at kunne tilbyde din virksomhed. Og vis så dit mod og dit samfundssind og

påtag dig så den finpudsning, der skal til, for at de kloge hoveder kan folde deres viden ud til gavn for dig og din virksomhed! Alt

andet er spild af gode ressourcer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen