Berlingske Business

Robot for skillingen

De fleste af os andre ved godt, at mønter slider på tegnebogen. De er nemlig tunge. Alligevel er det nok de færreste,

der har fantasi til at forestille sig ti tons mønter.


Men så store mængder er man, ind imellem, nødt

til at flytte på møntfabrikken, Den Kgl. Mønt, i løbet af én arbejdsdag.


Nu har virksomheden,

der putter sig diskret i Brøndbys industrikvarter, imidlertid valgt at lade det hårde arbejde afløse af en robot.

På den måde undgås, at medarbejderne udsættes for belastende, ensidigt gentaget arbejde.


Den nye robot,

der er leveret af Mors-firmaet Bila, kan håndtere alle slags danske mønter fra 25 øren og op til 20 kronen. Robotten,

der er af mærket Kawasaki, erstatter én mands arbejde.


Robotten benyttes til palletering af mønter. De forskellige

slags mønter bliver palleteret efter et forudvalgt mønster. Ved 25 øre og 1 kr. skal der være tre lag mønter

på pallerne. Ved 50 øre, 2-5-10 og 20 kr. skal der være to lag mønter på pallerne. Dette gøres

for at sikre stabiliteten på pallerne. For at mindske palle håndteringen, stabler robotten pallerne på hinanden

i takt med at de fyldes. Når man har stabler med seks fyldte paller, bliver stablerne hentet med truck.


Det er store tal,

der opereres med hos Den Kgl. Mønt. Her produceres hvert år ca. 60 mill. mønter.


Disse mønter bliver

bl.a. brugt som erstatning til dem der forsvinder og til dem der bliver frasorterede på grund af ælde og slitage. Herudover regner

man med, at turisterne tager nogle millioner mønter med sig hjem.


Virksomheden producerer i gennemsnit tre mill. mønter

om ugen. Hele produktionen af de 60 mill. mønter foregår som regel fra oktober til april. Resten af året bruges

tiden til produktion af 28.000 sæt møntsæt til samlere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen