Berlingske Business
15:55Lego-konkurrent falder tungt på skuffende salgsprognose

Republica åben for nye ejere

FDB-ejede Reklametjenesten skiftede navn til Republica i november. Navneskiftet var startskuddet til et længere forløb, der

skal bringe bureauet på banen som en selvstændig enhed og slække båndene til ejeren, FDB.


Reklametjenesten

var først og fremmest FDB''s husbureau indtil løsrivelses processen blev indledt, og langt den største omsætning

er da stadig placeret hos den største danske detailhandels koncern. Men nye kunder er siden kommet i folden. Selskabet har

åbnet kontor i Norge og planlagt et indtog i Sverige, og nu er FDB klar til at kappe båndene yderligere til Republica


-

FDB vil gerne åbne ejerkredsen, men vil sandsynligvis beholde aktie majoriteten. Vi har brug for et internationalt netværk

eller partner til yderligere ekspansion og etablering i udlandet, siger adm. direktør Jens Thrane-Møller, der kom til

Republica for tre et halvt år siden fra Saatchi & Saatchi.



Kædeburau

Ved ankomsten satte reklamedirektøren

gang i en process, der skulle omdanne det lidt støvede Reklametjenesten til et moderne reklamebureau med 100 pct. fokus på

markedsføring af butikskæder. Et område som selskabet har årtiers erfaring med, gennem FDB.


De første

omstruktureringer er sket internt, og nu er selskabet klar til at føre den ny strategi ud i verden. Republica er Danmarks største enkeltstående

reklamebureau med en omsætning på omkring 500 mio. kr. i 2001. Og på et yderst presset marked for reklamebureauer

vil selskabet også præstere et pænt overskud i 2001, hvor stort vil først fremgå af regnskabet, som

bliver offentliggjort senere. Republica er det eneste af de store, som ikke er med i en international organisation og med i et netværk

af andre burauer, men Jens Thrane-Møller så gerne, at Republica blev en del af noget større.


- Ved at indgå

i et større netværk vil vores unikke kompetencer indenfor markedsføring af butikskæder kunne blive udbredt

til udlandet, siger Republica-chefen.


2001 var et rædselsår for reklamebranchen, men det lykkedes Republica at holde

skindet på næsen - ikke mindst pga. FDB - og i år venter selskabet behersket vækst. Det er da også lykkedes

selskabet at trække nye kunder til som eksempelvis Carlsberg. Derudover arbejder bureauet for en større kæde, som

er undervejs med en lancering i Danmark.


- Vi skal tiltrække yderligere et par store kæder og arbejder på flere fronter.

Men samtidig må vi ikke miste det, vi allerede har. Derfor er der også en stærk fokus på vores eksisterende

forretning.


FDB er nu en del af COOP Norden, og i et forsøg på at følge ejeren til dørs i udlandet

har Republica oprettet datterselskab i Norge. Sverige står også på ønskesedlen.


- Vi er på udkig

efter et bureau, vi kan overtage i Sverige, siger Jens Thrane Møller.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen