Berlingske Business
07:49Her giver Danske Bank de nordiske banker baghjul

Rekordunderskud koster Lego-topchef jobbet

Et legetøjsmarked i stampe koster nu Lego Companys hidtidige topchef, viceadministrerende direktør Poul Plougmann, jobbet.





Han blev således fyret med øjeblikkelig virkning i går, hvor producenten af de kendte legetøjsklodser

fremlagde de foreløbige regnskabstal for 2003.



De viser et rekordstort underskud på 1,4 mia. kroner før skat.



Baggrunden

er blandt andet, at de globale legetøjsmarkeder næsten gik i stå i 2003, og Lego tabte markedsandele på flere

af sine væsentlige markeder.



Det medfører, at det samlede globale salg i 2003 blev 25 pct. mindre end året

før.



8,5 mia. kroner omsatte Lego for sidste år i forhold til de 11,4 mia. i 2002. Lego igangsætter derfor

et større strategiskift, hvor selskabet koncentrerer sin indsats om den produktidé, som lægger til grund for hele legetøjseventyret

fra Billund - Lego-klodsen samt de værdier, der er opbygget omkring mærket Lego.



Legetøj til børn i

førskole-alderen vil således blive relanceret.

Fokus på lønsomhed

Hidtig har legetøjsproducentens

strategi været baseret på vækst i markederne, flere markedsandele og en øget satsning på nye produkter.



Men

det erkender Legos ejer Kjeld Kirk Kristiansen nu har slået fejl.



Fremover vil Lego fokusere på lønsomhed

og ikke mindst de muligheder for lønsom vækst, som kerneprodukterne besidder.



- Den lønsomhed kan vi kun

skabe i en effektiv organisation uden overskudskapacitet. Derfor reber vi sejl. Vi har allerede gennemført de nødvendige

personalemæssige nedskæringer i produktionen. Nu må vi gennemgå hele organisationen og få fastlagt,

hvilke funktioner vi må og kan undvære. Og vi er begyndt i toppen, siger Kjeld Kirk Kristiansen.



Derfor medfører

den nye strategi, at legetøjsproducentens topledelse ændres.



Det gør Poul Plougmann overflødig.



Han

kom til Lego i 1998 fra Bang & Olufsen for netop at vende en på det tidspunkt gal udvikling.



Poul Plougmann, der gradvist

overtog mere og mere af den daglige ledelse fra Kjeld Kirk Kristiansen, startede således med at fyre omkring 1000 medarbejdere,

herunder flere direktører.



Men allerede i 2000 kom Lego ud med et underskud på over én milliard kroner. Sammen

med Poul Plougmann forlader også udviklingsdirektør Francesco Ciccolella selskabet.

Selv i spidsen

Kjeld Kirk

Kristiansen sætter sig i stedet selv i spidsen af den nye topledelse, som bliver reduceret med fem mand til ni medlemmer. Tidligere var

det overordnede ansvar samlet i et såkaldt Executive Office, men Kjeld Kirk Kristiansen vil som administrerende direktør

have det daglige ansvar i topledelsen sammen med Jesper Ovesen og Jørgen Vig Knudstorp.



- Gennem en organisations- og

omkostningstilpasning med klare og enkle kommandoveje vil vi sikre en bedre og hurtigere manøvredygtighed. Det er helt afgørende

i forhold til de hyppige og ofte betydelige skift, vi nu oplever i markedsudviklingen, siger Kjeld Kirk Kristiansen.



Derfor kommer

der også yderligere fyringer hos Lego.



Men Kjeld Kirk Kristiansen ønsker ikke på nuværende tidspunkt

at komme med et bud på omfanget af nye afskedigelser, men forventer at komme med nye oplysninger i løbet af nogle måneder.

Han afviser dog at der er planer om at flytte produktion til udlandet.



Lego-ejeren vil dog godt afsløre, at selskabets

mål for 2004 er et nul-resultat.



- Det bliver svært at nå, men det er ikke urealistisk i betragtning af de tiltag,

der allerede er iværksæt, siger Kjeld Kirk Kristiansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen