Berlingske Business
14:23Kreditbanken forventer faldende overskud

Rekord i udlån til ejerskifter.

Det bliver stadig mere populært for små og mellemstore generationsskifte-virksomheder at finansiere ejerskifte via den

særlige lånegaranti-ordning Vækstkaution.



Udlånet til generationsskifte er således tredoblet siden

Vækstkaution startede i 2000. På daværende tidspunkt gav Vækstfonden garanti til lån på ialt 48,8

mio. kr. til finansiering af generationsskifter via Vækstkaution.



Sidste år gik 147,3 mio. kr. til ejerskiftevirksomheder,

hvilket er det højeste niveau i ordningens historie. Det viser den seneste årsopgørelse for Vækstkaution

fra Vækstfonden.

Populær ordning

- Vækstkaution udvikler sig i den rigtige retning. Vi ser, at ordningen bliver

mere og mere populær for generationsskiftevirksomheder, som er kernemålgruppen for Vækstkaution, siger analysechef

hos Vækstfonden, Rolf Kjærgaard.



Samtidig viser opgørelsen, at Vækstfonden for første gang i

næsten tre år oplever en stigning i det samlede udlån via Vækstkaution. I det seneste halve år er det

samlede udlån således steget med 14 pct. fra 121,2 mio. kr. i første halvår 2003 til 137,3 mio. kr. i andet

halvår 2003.



Dermed har Vækstfonden tilsyneladende fået vendt en negativ udvikling, der startede i 2001, hvor

ordningen var mest populær hos iværksættere. I den periode var store udlån til risikable IT-opstarter efterfølgende

ved at tage livet af Vækstkaution.



Samlet set forventer Vækstfonden at tabe 317,6 mio. kr., primært på

udlån til højteknologiske virksomheder i perioden 2000-2001. Hvorimod udlån til eksempelvis generationsskifter

har langt lavere tabsprocenter.

Bliver permanent tilbud

Nu har Vækstfonden dog fået så meget kontrol over

lånegarantierne, at man ikke havner i samme problemer igen.



Dermed kan man for første gang siden 2001 forsikre

landets små og mellemstore virksomheder om, at Vækstkaution forbliver et permanent tilbud.



- Vi har nu fået

så meget styr på ordningen, at det fra nu af alene handler om finjusteringer, der skal gøre ordningen endnu mere

populær, siger Rolf Kjærgaard, der mener, at det samlede udlån burde kunne øges med henved 80 mio. kr. om

året til 330 mio. kr. i 2004.



Den positive udvikling forklares i Vækstfonden ved, at man i sommeren 2003 gjorde det

muligt ved overtagelse af en virksomhed igennem generationsskifte at få vækstkaution på lån til køb

af hele virksomheden, herunder anlæg og varelager.



Tidligere var det kun muligt at få kaution på lån

til køb af goodwill.

Glæde hos ejerledere

Hos Foreningen af Ejerledere glæder man sig over den seneste

udvikling med den omstridte lånegaranti, men mener stadig, at niveauet bør være langt højere.



- Vækstkaution

er med til at minimere risikoen, og derfor bør man simpelthen bruge Vækstkaution som generationsskiftevirksomhed, hvis

man har mulighed for det, siger formand for Ejerlederforeningen Hans Jørgen Dalum, der mener, at kendskabet til ordningen trods

stigende markedsføring stadig er for lavt.



Med Vækstkaution garanterer Vækstfonden op mod to tredjedele af

det samlede lån, som banken yder til den pågældende virksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen