Berlingske Business

Rekord i salg af computerspil

Spil til computere og konsoller sælger som aldrig før. I 2004 blev salget øget med 20 pct. i forhold til året 2003 og landede på 1,2 mia. kr. Og det er ikke kun børn og teenagere som bliver underholdt ved skærmen.

- Computerspil er ikke længere forbeholdt børn. Pc og spillekonsoller som Xbox og PlayStation2 er rykket fra drengeværelset til stuen og er blevet en naturlig del af danskernes underholdningsudvalg. I dag kan en familiefar sagtens bruge en aften på at spille HalfLife 2 i stedet for at se TV, og hele familien samles om livssimulatoren The Sims 2 eller syngespillet SingStar," fortæller Peter Weile, der er formand for Multimedieforeningen - sammenslutningen af spilproducenter og -distributører i Danmark.

Salget af spil har været støt stigende de senere år, men ventes at flade ud i 2005.

- Vi varmer op til næste generation af spil konsoller og i de år stagnerer salget typisk. Men vi venter vækst igen i 2006, siger Peter Weile.

Han fortæller, det specielt er i julehandlen, der er solgt rigtig mange spil. Og de største hits er familiespil og spil til voksne. Mest solgte titler er The Sims 2 og GTA Sankt Andreas.

Ældre spillere

Gennemsnitsalderen for computerspillere stiger hele tiden, og i dag er den gennemsnitlige bruger af interaktiv underholdning 23 år i Europa og 29 år i USA. Det stigende antal voksne spillere kan aflæses i salgstallene, hvor deciderede voksenspil som HalfLife 2, Halo 2 og Ghost Recon 2 har solgt i utrolige mængder.

I Danmark er der i 2004 udgivet et meget bredt udvalg af pc- og konsolspil inden for en række forskellige genrer. Mangfoldigheden har bl.a. medført, at et bredt udsnit af befolkningen har taget computerspil til sig.

Fx er 39 procent af computerspillerne iflg. Entertainment Software Association kvinder. I år har specielt The Sims 2, bevægelsesspillet EyeToy Play 2 og rejsespillet Backpacker vækket kvindernes interesse, og dermed gjort computerspillet til et underholdningsmedie for hele familien.

- Mange danske hjem vil i år opleve, at familien rykker sammen om computerspillene i juledagene. Hvor man før i tiden byggede LEGO med børnene og spillede brætspil vil pc''''en og spillekonsollen i højere grad danne rammen om familiens sociale samvær, udtaler Peter Weile, der forventer, at netop familiespil bliver et af de helt store indsatsområder for spilbranchen i 2005.

Peter Weile fortæller, at der udelukkende er et danskudviklet spil som sælger i større mængder. Det er Hitman3 fra IO Interactive.

- Dansk udviklede spil har ikke en stor andel af markedet. Men der er en masse nye danske titler undervejs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen