Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Reklamen i det offentlige rum

Arkitekt MAADet har især givet reklame-branchen meget store udfoldelsesmuligheder.



Og reklamefolk er generelt dygtige -

meget dygtige.



Man kunne af og til fristes til at sige - for dygtige. For de har en enestående evne til udnytte de til

enhver tid til rådighed stående midler og muligheder.



Det har med-ført, at reklametiltag i stigende grad

er kommet til at præge vor dagligdag, herunder vore fysiske omgivelser, såvel i det private, som i det offentlige rum.



Men

skal vi andre, mere eller mindre sagesløse medborgere, acceptere at være ufrivillige aktører i en forestilling,

hvor reklame-branchen alene har fastlagt scenografien?



Skal markedskræfterne alene bestemme hvorledes vore omgivelser

udformes, eller skal samfundet gribe ind og i det mindste stille nogle basale krav?



Reklamer i de trykte og elektroniske medier

har man, for det meste, mulighed for at fravælge.



Ved reklamer i lukkede arrangementer, kan man med en vis ret hævde,

at kan man ikke lide lugten i bageriet, kan man bare holde sig væk. Men når det drejer sig om reklamer i det ''offentlige

rum'', f.eks. ved plakater og skiltning, er det en anden sag. Her kan man jo ikke bare holde sig væk.



Et af problemerne

med reklame i det offentlige rum er, at den ikke kun påvirker de potentielt interesserede.



Også uinteresserede,

eller direkte negativt indstillede personer, er tvangsindlagt til at blive konfronteret med reklamernes budskab og udformning.



Og

selvom reklamer kan være både kunstnerisk og fantasifuldt udformet, er det desværre ikke en naturlov, at de er det.





Under alle omstændigheder er smag og behag, som bekendt, forskellig.



Udover at de mange reklametiltag let kommer

til at præge og ofte dominere omgivelserne, kan de yderligere have en farlig, distraherende effekt i trafikken, dels ved at

dække udsynet, dels ved at bortlede opmærksomheden i kritiske øjeblikke.



At vore omgivelser, endda i stigende

omfang, bliver oversvømmet med reklamebudskaber, må vist betragtes som en kendsgerning.



Selv folk indenfor reklamebranchen

er så småt blevet opmærk-somme på, at det indebærer nogle problemer.



Hans Henrik Goth fra Goth

& Raffel Reklamebureau A/S udtrykte, i en artikel i Erhvervsbladet 1. marts 2001, sit syn på udviklingen.



Han mener

at forklaringen kunne være - Horror Vacui -angsten for det tomme rum.



Findes der et ledigt sted med plads til en reklame,

skal det omgående udfyldes. Men, konkluderer han, ''når vi som forbrugere bliver udsat for konstant støj, sætter

vi den indre harddisk på standby.



Først når vi får ro til at trække vejret, begynder vi at lukke

nye indtryk ind''.



At de mange, ofte påtrængende, reklameindtryk får os til at blokere for deres budskab, er

sikkert korrekt.



Men desværre blokeres også oplevelsen af andre indtryk fra omgivelserne, når der er et reklamebudskab

i synsfeltet, hvorhen vi end vender blikket.



Det er ikke hensigten med dette indlæg at ville afskaffe al reklame i det offentlige

rum.



Vi, der kan huske Danmark under besættelsen eller østeuropæiske byer før murens fald, drømmer

ikke om en tilbagevenden til de triste, farveløse miljøer fra dengang.



Men den massive reklamepåvirkning

må begrænses, så vi stadig kan opleve vore omgivelser, uden ustandseligt at blive konfronteret med hvad der, alt efter

temperament, opfattes som ''relevant information'' eller ''organiseret plageri''.



Man må kunne finde et kompromis, hvor reklamen

kan berige vort miljø uden at dominere og ''forurene'' det.



Det er gjort med succes flere steder i udlandet, og også

i Danmark har man set gode resultater.



Især de steder hvor miljøbevidste reklame-folk og ansvarsfulde arkitekter/designere

har været sat på opgaven.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen