Berlingske Business
17:42

Reklame er en investering

Nogle kan nøjes med en annonce i en telefonbog, andre opnår tilstrækkelig effekt ved hjælp af et skilt og

de heldigste får kunder ved hjælp af mund til mund-metoden. I alle tre tilfælde er der tale om enkle former for reklame

med begrænsede omkostninger - og sandsynligvis begrænset omsætning.



Mindre og mellemstore virksomheder viger

tilbage fra at henvende sig til et reklamebureau. Frygten for at spilde penge uden at opnå resultater blokerer lysten til at

alliere sig med professionelle samarbejdspartnere. Det nødvendigste brochuremateriale bliver til på firmaets egen computer, direktørens

nevø er fiks på fingrene, og så må det være godt nok. Ekstern assistance i form af revisor og advokat

er en selvfølge. Samfundets love og regler er så indviklede. Reklame har alle derimod en mere eller mindre kvalificeret

mening om, og man kommer ikke på kant med myndighederne på grund af en ujævn og mangelfuld reklameindsats. Så

lad os bare nøjes med skrive det nye telefonnummer på bagsiden af brochuren fra 1993.



Mens en virksomhed engang

kunne leve godt af det nærmeste opland og opbygge et ry gennem personlige forbindelser, er markedspladsen i dag stor og kompliceret.

Internettet opmuntrer forbrugerne til at sammenligne priser og ydelser. Hjemmesidens form, indhold og funktionalitet kan være afgørende

for valg af leverandør. Det er surt, hvis konkurrenten løber med ordren, fordi han havde ofret penge på en professionel

web-grafiker eller en bedre tryksag. Det værste er, at den forsmåede aldrig opdager, hvorfor hans tilbud blev vraget.

Nogle få tusinde kroner gjorde forskellen.



Idéer og evnen til at forstå, forklare, forenkle og formidle budskabet

er reklamebranchens råvare. Dens udøvere bygger bro mellem udbyder og efterspørger ved at analysere produkt og

marked og finde de kommunikations-kanaler, som med den lavest mulige omkostning rammer så mange relevante beslutningstagere

som muligt. Nogle ser reklame som en udgift, skønt det er en investering. Reklamebranchens mission er at bygge stærke

mærker og tilføre produkterne en merværdi, der berettiger en højere pris.



Kunsten at vælge samarbejdspartnere

- også når det gælder reklame - er en del af det ansvar, man har som virksomhedsleder. I første omgang er

det vigtigt at gøre sig klart, hvad man har behov for, og hvad der er råd til. Lyt til andre virksomhedslederes erfaringer

og få et overblik over de muligheder, der er at vælge imellem. For en mindre virksomhed vil det være mest praktisk

at finde et bureau, der ikke ligger alt for langt væk, men man ser også udmærkede eksempler på virksomheder

udenfor hovedstadsområdet, der har en bureauforbindelse i København - og omvendt. Kontakt de udvalgte bureauer, tal med

et par af deres nuværende kunder, kig på "vareprøver" og find ud af, om kemien er i orden. Noget så

følsomt som reklamearbejde kræver, at parterne taler sammen sprog og kommunikerer godt.



Reklamebureauerne er ivrige

efter at få nye kunder og vil strække sig langt for at dokumentere, at de interesserer sig for andet og mere end kundens

kassekredit. Lad bureauets engagement være afgørende for det endelige valg og husk en skriftlig samarbejdsaftale, der

forebygger misforståelser, også når der sendes en faktura. Dele af branchen havde tidligere en - som oftest ufortjent

- ry for at skrive voldsomme regninger, og det er selvfølgelig forekommet. I dag er det blevet sværere at slippe af sted

med metoder, der af den vrede kunde opfattes som bondefangeri. Rene linier er til alles fordel. Reklamekøberen står sig

ved gøre sit hjemmearbejde. God briefing giver bedre udbytte. Spildtid og misforståelser må undgås ved, at

begge parter på forhånd er enige om arbejdets art, omfang og pris. Reklamekøberen skal på den ene side give bureauets

kreative et vist spillerum, men bureauet skal også have indlevelsesevne og fingerspidsfornemmelse, så løsningsforslagene

ikke rammer ved siden af.



Selv de største reklamebureauer var små engang, og de mindre og mellemstore vil gerne

vokse sig større og sætter en ære i at udnytte et beskedent budget så effektivt som muligt. Kundens succes

er også bureauets.



Hvis vi anlægger et perspektiv på 100 år, så er der en tydelig sammenhæng mellem

velstandsudviklingen og reklame- og mediebranchens opblomstring. Reklamen er bindeleddet mellem producent og konsument. I grunden

skal man ikke være særlig modig for at finde den rette samarbejdspartner og investere i fremme af salget -derimod kræver

det dristighed at lade tilfældigheder og manglende påpasselighed afgøre firmaets fremtid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen