Berlingske Business

Rederi klar til oliekatastrofer

Med udsigten til at flere tusinde olietankskibe om året skal sejle igennem de danske farvande fra den nye store russiske olieudskibningshavn Primorsk

og ud i verden, er to danske oliebekæmpelsesskibe for lidt.



Det mener de i rederiet Blue Star Line i Vejle, der lige er

omdannet fra ApS til A/S.



Rederiet har netop købt en færøsk fabrikstrawler, som efter ombygning kan indsættes

allerede i april i olieberedskabet.



Statens "Gunner Seidenfaden" og "Gunner Thorsen" er ifølge adm.

direktør Tom Hald i Blue Star Line både for få og for små til at klare det nødvendige beredskab, når

et olieudslip sker tæt ved de danske kyster.



Det er baggrunden for den private satsning på oliebekæmpelse.



-

Vi har aftalt møder med Forsvarsministeriet for at få en charterkontrakt med dem. Men måske vil ansvaret for oliebekæmpelsen

i de europæiske farvande blive lagt i EU''s organisation EMSA, European Maritime Safety Agency og så vil vi selvfølgelig

forsøge der, siger Tom Hald.



Bag Blue Star Line står han selv, skibsmæglerfirmaet LHM i Vejle samt Nordic

Offshore i fynske Faaborg.



Hvis det mislykkes at få etableret charterkontrakter med enten de danske myndigheder - som

man helst vil - eller EU, vil rederiet så forsøge at etablere et samarbejde med forsikringsselskaberne, når der

sker olieudslip forskellige steder tæt på Faaborg, hvor olieskibet bliver hjemmehørende.

Skærpet

EU-beredskab

- EU har vedtaget, at der skal etableres et forøget olieberedskab, og det er baggrunden for, at vi går ind

i branchen. Og vi er klar til at investere i endnu flere oliebekæmpelsesskibe, hvis der bliver brug for det, og vi er i kontakt

med flere investorer, siger Tom Hald.



Den færøske trawler, som i sin tid beskæftigede mere end 20 mand ombord, ankommer

til Faaborg i starten af februar, hvor den skal ombygges og udrustes til sit nye formål med udstyr fra Roulund-virksomheden

Ro-Clean Desmi.



Den del af ombygningen, som kan ske ved kajkanten, vil foregå i Faaborg, og dokningen vil foregå

på Søby Værft på Ærø, hvortil der er direkte forbindelse fra Faaborg. Færgen til Søby

er netop blevet flyttet til et nyt færgeleje i Faaborg.



Det giver Blue Star Line god plads på det sidste sted i

Faaborg Havn, hvor der er plads til erhvervsvirksomhed. Ullerup & Thalund Shipping A/S i Svendborg skal stå for markedsføringen

i ind- og udland af Blue Star Line''s skibe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen