Berlingske Business

Ray-Ban stjæler dansk design

Oergreen
Overskrift
Her er Ørgreens tre år gamle Intruder-serie. I designets åbne linier og i både farve- og materialevalg kan det for det blotte øje være svært at se forskel på den nyeste kollektion fra Ray-Ban. Foto:
rayban
Overskrift
Her er Ray-Bans nyeste kollektion. Foto:

Amerikansk brille-legende har fået færten af godt dansk brilledesign.

Dansk design er ofte ensbetydende med møbelklassikere, der kopieres. Men nu har verden også for alvor fået øjnene op for dansk brilledesign.

Hos danske Ørgreen Optics har man netop fundet ud af, at verdensberømte Ray-Ban har kopieret en brille.

- Vi føler os ikke krænket, snarere beæret, men hvorfor ringede de ikke bare efter os og bad om hjælp?, spørger Henrik Ørgreen retorisk efter at have set den nye brillekollektion fra Ray-Ban, som minder meget om Ørgreens tre år gamle Intruder-serie. I designets åbne linjer og i både farve- og materialevalg kan det for det blotte øje være svært at se forskel.

Virksomheden har vurderet, at Ray-Bans design er så tæt på en egentlig kopi som overhovedet og har ingen planer om at gøre krav gældende overfor det berømte brand.

I stedet for at fare frem med bål og brand vælger det lille firma at læne sig tilbage i stolen og glæde sig over opmærksomheden fra branchens største.

- Vi er stolte af, at der bliver lagt mærke til os, siger Henrik Ørgreen og glæder sig samtidig over, at Ørgreen Optics nu er accepteret som et high-end design brand.

Dermed er det lille firma rykket op i samme liga som PH, Arne Jacobsen og andre sværvægtere inden for dansk design, som ofte har inspireret andre eller ligefrem er blevet kopieret.

Ørgreen Optics er et hundrede procent danskejet firma. Firmaet har ansatte i både Danmark og Japan, og dets produkter forhandles i flere end 40 lande verden over. Virksomheden blev stiftet i 1997.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen