Berlingske Business
17:42

Radio-stationer spiller lotto

For godt to uger siden, den 15. november, tog det danske mediemarked et skridt ind i fremtiden da den første kommercielle,

landsdækkende radiostation i Danmark begyndte at sende. Hollandske Sky Radio havde 5 måneder forinden sikret sig retten

til at bryde DR''s radiomonopol ved at byde i alt kr. 432 mio. for den 8 år lange licens. På den ene side et beløb,

der er hængt op på en lotteriseddel, der bliver trukket når beslutningen om en frekvensomlægning træffes.

Men også et beløb der har fået mange øjenbryn til at løfte sig i både de politiske kredse og medieverdenen

fordi begge grupper har været meget hurtige til at dømme Sky Radio som "dårlig kvalitet".

´



Sky Radio

har sendt radio i Danmark i flere år, men indtil midten af november har det været med en temmelig sporadisk dækning

genereret af forskellige lokale sendere. Det var nemlig den eneste form for kommerciel radio der var tilladt.





De voldsomme restriktioner

har gjort, at markedet for radioreklame i Danmark ligger på et af de laveste niveauer i den vestlige verden. Kun omkring 2 pct.

af alle de penge, der bruges på at annoncere, går til radiostationerne, og det er markant lavere end næsten alle

andre lande. Sammenligner vi med hele Vesteuropa er radiomediernes andel tre gange så høj som i Danmark, nemlig hele

6 pct.. I USA er tallet over 10 pct.!





Det er med de tal i baghovedet, at Sky Radio har vurderet at potentialet i kommerciel radio

i Danmark sagtens kan bære at skulle betale næsten en halv milliard kroner for den 8-årige licens. For hvis det

danske radiomarked blot når samme niveau som vi har i Norden, vil det betyde at der vil komme mellem kr. 220 og 250 mio. mere

i radiomarkedet hvert år. Eller mellem kr. 1,7 og 2 mia. mere over 8 år.









Sky Radio er dog ikke alene om at

skulle løfte det kommercielle radiomarked. Et par timer efter Sky Radio havde haft premiere gik Radio 100FM nemlig også

i luften, dog ikke med et landsdækkende signal, men kun til København og Århus. Den lidt amputerede licens har

så til gengæld også kostet mindre end halvdelen af, hvad Sky Radio må ud med for deres landsdækkende.

Men kr. 180 mio. er altså også en slags penge - især hvis de er hængt op på det jeg kalder en lotterikupon.





Radio

100FMs bud på licensen er en lotterikupon, fordi de er afhængige af, at der kommer en såkaldt omlægning af

FM-frekvenserne, som vil betyde, at deres licens vil udvikle sig til at blive landsdækkende. Sker det ikke sidder de reelt tilbage

med at have betalt kr. 180 mio. for at måtte sende lokalradio i 8 år på lige fod med de etablerede spillere, som

ikke skal betale.





Sky Radio har den omvendte lotterikupon, for hvis der kommer en omlægning vil de blive ekstremt hårdt

ramt af landsdækkende konkurrenter, som slet ikke vil komme til at betale beløb i samme størrelsesorden som Sky

Radio gør i dag. Uanset om omlægningen kommer, er spørgsmålet, om det nye radioudbud i Danmark vil være

i stand til at generere så markant flere kommercielle lyttere som der er brug for, for at tiltrække reklamepengene. DR

sidder ekstremt tungt i markedet, og de har helt sikkert ikke tænkt sig at slippe lytterne frivilligt.









Kritikken

af Sky Radio går primært på, at nyhedsdækningen ikke har det fornødne kvalitet, der skal til for reelt

at bryde DR''s nyhedsmonopol på radio, samt at deres magasinprogram "Romantica" slet og ret ikke er godt. Kulturminister

Brian Mikkelsen er en af dem, der deltaget aktivt i kritikken, og det kan undre, da han jo både har stået fadder til hele idéen

bag det nye radiomarked samt til de konkrete regler og kvalitetskrav som Sky Radio er underlagt og i øvrigt overholder til

punkt og prikke. Han mener dog at det er for tidligt at dømme dem endnu, da de stadig kun er ved at finde deres form, hvilket

jeg er fuldstændig enig med ham i. Sky Radio har lavet en række meget grundige markedsanalyser af, hvad de danske forbrugere

ønsker at bruge deres radio til. Hvis resultatet af disse er, at størstedelen af de danske forbrugere helst vil have

er musik uden værter samt en hurtig og effektiv opdatering af de vigtigste nyheder hver halve time, synes jeg da at de skal

have lov til at få det. Der skal absolut også være plads til indhold, som ikke blot er styret af, hvad de brede

masser ønsker sig, men jeg mener til gengæld også at DR løser den opgave aldeles glimrende i dag, og at

vi derfor har brug for nogle medier, som leverer en anden type indhold. Man kan jo mene meget, men i mine øjne er alsidighed

at levere mange forskellige typer tilbud, og ikke blot mange ens muligheder med forskellige navne. Jeg er sikker på at danskerne

vil tage godt i mod Sky Radio. Det er altid en god idé at give folk det de gerne vil have.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen