Berlingske Business
17:42

PWC ser ny vækst i medie- og underholdningsindustri

Den økonomisk hårdt pressede medie- og underholdningsindustri kan se frem til bedre tider.


- De positive forventninger

vi havde til 2001 blev smadret af terror angrebet d. 11 september. Men udviklingen er kun sat tilbage - ikke stoppet. Den underliggende

trend er stadig positiv og vi forventer, at medie- og underholdningsindustrien vil nå en større vækst end samfundet generelt

de næste fem år, siger John G. Sørensen, partner i PriceWaterhouseCoopers (PWC).


PriceWaterhouseCoopers har

udført en analyse af industrien, som på globalt plan forudser en årlig vækst på 5,2 pct. de kommende

fem år frem til 2006. Den største vækst ventes i perioden 2004 til 2006, mens den generelt svage økonomi

fortsat vil lægge en dæmper på væksten i 2002 og 2003.



Nemmere adgang

Globalt og herhjemme ventes

den stigende udbredelse af bredbånd at øge forbruget af eksempelvis musik og vide-on-demand, da forbrugerne får nemmere

adgang til de digitale varer.


- Masser af underholdning vil blive distribueret digitalt. Det vil føre til et større

forbrug, fordi kunderne relativt nemt og hurtigt kan finde det de vil have. Men på grund af pirateri kan branchen ikke længere opretholde

de samme profitter. Vi går ud fra, at folk stadig vil betale for produkterne, men spørgsmålet er hvor meget, siger

han.


PWC mener at piratvirksomhed og uatoriseret brug af af materiale med copyright i det hele taget er et stort problem for

underholdningsbranchen. Det gælder især film, hjemmevideoer og bøger. Den mest interessante trend på det

danske medie marked er, at udviklingen vender for de økonomisk hårdt pressede dagblade.


- Dagbladene har oplevet

et stort fald i annoncemarkederne og en øget konkurrence fra blandt andet to nye gratisaviser. Vi tror annoncemarkedet har

nået bunden og nu er på vej op. Amindelig økonomisk vækst i samfundet og annoncering hænger sammen,

siger John G. Sørensen.


Han forudser, at annoncering efter et voldsomt fald i 2001 vil lande på samme niveau i 2002

og efterfølgende stige med 2,5 til 3 pct. om året. Størst vækst ventes fortsat for internetmedierne, men

udviklingen kommer fra et lavt niveau. Og fremgangen vil ikke primært blive drevet af et bedre annoncemarked.


- Antallet

af hits og dermed eksponeringer af internet-annoncerne vil ikke stige mærkbart. Men forbrugere og virksomhedernes brug af internet

vil modnes. De vil gradvist vænne sig til, at man skal betale for indhold, der tidligere blev stillet gratis til rådighed,

siger John G. Sørensen.


Samme trend vil gøre sig gældende på tv-markedet. Betalingskanalerne spås den

største vækst. Seerne bliver mere krævende og vil betale for at få sine krav opfyldt. Eksempelvis vil flere

og flere hellere betale for at se en film uden reklamer på to timer, end se den samme film gratis på tre timer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen