Berlingske Business
11:26Her er Europas højest lønnede kendisser

Profileringen er helt nede på gulvet

Måtter er ikke længere bare en praktisk foranstaltning, der hindrer kunder i at tage sjap og snavs med ind i butikken

eller virksomheden. De er en del af markedsføringen.


Da stifteren af RoBi-rengøringskoncernen i Esbjerg, Ove Mortensen,

i 1988 første gang så et firmalogo på en måtte, blev det hurtigt omsat i et nyt forretningsområde.

RoBi Måtteservice var så tidligt fremme med at udleje logomåtter, at firmaet betragter sig som banebryderen, der

indførte det i detailhandlen blandt de landsdækkende kæder.


Den store markedsandel hos kæderne var da

også stærkt medvirkende til, at RoBi blev landsdækkende i 1997, da der blev etableret afdelinger med vaskeri og

service i Hobro og Køge. Fem år tidligere havde RoBi overtaget Fyn og Sydjyllands Måtteservice i Fredericia med

en håndfuld ansatte.


- Der er gennem årene kommet meget mere fokus på, hvad man lægger på gulvet.

Fra at være et produkt, der skulle standse snavs i en eller anden mængde, er måtterne blevet et led i profileringen.

Desuden er der kommet langt flere serviceløsninger på området end tidligere, siger afdelingschef Søren Sønderskov,

RoBi Måtteservice.



RoBi et godt papir

Før måtte kunderne vælge mellem bomuldsmåtter, der

var gode til at suge vand, og nylontæpper, der tog det tørre snavs. Nu er de to garner forenet i samme måtte med

begge egenskaber. En måtte behøver heller ikke flyde rundt på gulvet længere, idet det med nye metoder kan

fæstnes.


- I virksomhederne er der mindre administrativt fokus på måtteløsningen end tidligere. Når

der er tegnet en løsning, skal den bare fungere med service, betaling og eventuelle sæsonudsving, siger Søren

Sønderskov.


1. januar i år havde logomåtterne bidraget til at gøre RoBi med to måtteservice-selskaber

og et hygiejneservicefirma til et så godt papir, at Berendsen-koncernen købte det. Nogle år forinden havde Ove

Mortensen solgt RoBis rengøringsaktiviteter.


Med en omsætning på ca. 40 mio. kroner og en medarbejderstab

på 45 på overtagelsestidspunktet vurderer Søren Sønderskov, at RoBi Måtteservice havde under 10 pct.

af det danske måttemarked, der er præget af mindre firmaer - typisk vaskerier. Og så milliardvirksomheden Berendsen,

der er landets førende servicevirksomhed inden for industriel vask med 23 vaskerier og 1500 medarbejdere. Berendsen har dog

holdt sig på måtten med at være den altdominerende storebror efter overtagelsen af Esbjerg-firmaet.


- Berendsens

køb af RoBi Måtteservice er i mange henseender positivt, fordi vi kan lære noget af en stor organisation. Men Berendsen

har samtidig megen respekt for den måde, vi har arbejdet på. RoBis styrke er, at vi altid har forstået, at vi er

en servicevirksomhed og ikke et vaskeri. Vore aktiviteter ligner meget dem, der er i Berendsen Specialservice, og derfor skal vi forene

styrkerne for at blive en endnu bedre division, siger Søren Sønderskov.



Produktion i tre byer

Også på

andre måder bliver kræfterne forenet. Produktionen, vask og tumbling, i RoBi-afdelingerne i Hobro og Køge er flyttet

til Berendsens mere moderne afdelinger i henholdsvis Karup og Ishøj, og det samme sker med afdelingen i Fredericia, hvor produktionen

flytter til Esbjerg.


Afdelingen i Esbjerg, der har en snes medarbejdere og en produktion på ca. 15.000 måtteskift

pr. måned, er for tiden i gang med en millioninvestering i et nyt vaskerør, der afløser de to konventionelle 200-

og 400-kilos vaskemaskiner. Det vil spare tungt arbejde, er mere skånsomt over for måtterne og vil mere end halvere vandforbruget,

når det fra efteråret er klar og bliver landets mest moderne måttevaskeri.


RoBi Hygiejneservice, et to år

gammelt firma inden for linned, håndklæder, viskestykker og hygiejneløsninger, er efter opkøbet lagt ind

under Berendsen-navnet, og det samme vil ske med RoBi Måtteservice.


- Vi siger stadig RoBi, når vi tager telefonen,

og der er ikke sat dato på, hvornår vi siger Berendsen, siger Søren Sønderskov.


Også her træder

Berendsen varsomt. RoBi havde ved overtagelsen oparbejdet et marked betjent med 22 servicebiler, der efter nøje fastlagte skemaer skifter

titusindvis af måtter hver måned for knap 10.000 kunder.


Derfor skal der i en periode være plads til begge

navne, indtil det bedste fra de to systemer er forenet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen