Berlingske Business
17:16

Produkt-afvikling?

Den er gal med produktudviklingen i danske fremstillingsvirksomheder, viser en ny undersøgelse, som er lavet af Institut for

Erhvervsstudier ved Ålborg Universitet.



I dag er det under halvdelen af de danske fremstillings-virksomheder - 43 procent

- , der har udviklet et nyt produkt inden for de sidste to år. I 1997 havde 53 pct. af samtlige fremstillingsvirksomheder sendt

et nyt produkt på gaden.



Undersøgelsen viser dog samtidig, at de mindre virksomheder målt pr. medarbejder

er mere innovative end de større, selvom de sjældent råder over en egentlig forsknings- og udviklings-afdeling.



I

en tid, hvor der er behov for at fokusere mere på innovation for at skabe nye arbejdspladser, er undersøgelsen fra Ålborg

dårligt nyt.



Resultatet er dog ikke overraskende. Siden lavkonjunkturerne begyndte i marts 2000 har det været risikabelt

at lancere nye produkter. Mange virksomheder har koncentreret sig om kerneforretningen for at overleve. Og mange har rent faktisk

succes med at sælge det, de allerede har udviklet.



Desuden overser undersøgelsen, at stadig flere fremstillingsvirksomheder

i dag satser på at sælge løsninger snarere end produkter. F. eks. kan lagerføring og logistik kombineres

med komponent-fremstilling. En omstillingsproces af den art, hvor en underleverandør udvikler sig til at blive løsnings-leverandør,

er ligeså krævende som produktudvikling i traditionel forstand.



Videnskabsminister Helge Sander giver Ålborg-undersøgelsen

stor opmærksomhed og peger på, at flere virksomheder må med i udviklingen af nye produkter. Han ser samtidig gerne,

at mange flere virksomheder får kontakt med forsknings-institutioner ved de højere uddannelser.



Det sidste ville

bestemt være en god ide. I den forbindelse har ministeren for en sjælden gang skyld mulighed for selv at påvirke

udviklingen. Helge Sander kan nemlig sørge for, at nogle af de mange penge, der afsættes til forskning i regeringens

nye højteknologifond, går til forskning og produktudvikling i de mindre virksomheder, som ifølge undersøgelsen

fra Ålborg rent faktisk er bedre til at produktudvikle end de store.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen