Berlingske Business
15:03Carlsberg stopper sponsorat af det engelske landshold

Priskrig om ordrer på tilbudsaviser

Krigen skærpes mellem to dominerende distributionsfirmaer om butikskædernes tilbudsaviser. Det er en krig, hvor de store

vindere bliver kæderne gennem lavere distributionspriser. Den største aktør på distributionsmarkedet, Forbruger-Kontakt,

har på det seneste mistet store ordrer til den anden væsentlige aktør, Post Danmark.



Post Danmark har med

virkning fra den 2. januar indgået en aftale med Coop Danmark om distribution af ca. 400 mio. tilbudsaviser årligt fra koncernens

butikskæder Kvickly, Kvickly xtra, SuperBrugsen, Dagli'' og LokalBrugsen, Fakta og Irma.

Største aftale

Den

nye aftale er den hidtil største distributionsaftale, som Post Danmark har indgået med en enkelt kunde på dette

område. I kølvandet på storaftalen fulgte en ny aftale, som Post Danmark har indgået med SuperBest om distribution

af ca. 78 mio. tilbudsaviser årligt. Hertil kommer en aftale med supermarkedskæden Spar.



Vicedirektør Anders

Due, Post Danmark, siger, at firmaet vil gå målrettet efter andre store ordrer blandt detailkæderne. I forvejen

husstandsomdeler postbudene tilbudsaviser fra bl.a. Aldi, Jysk, Harald Nyborg og Netto, der hører under Dansk Supermarked.



De

to andre Dansk Supermarked-kæder, Føtex og Bilka, fortsætter deres kontrakter med Forbruger-Kontakt.



Baggrunden

for, at Post Danmark går i offensiven på markedet for husstandsomdelte tilbudsaviser er, at der bliver færre breve

at dele ud - og Post Danmark har i dag kun monopol på små breve. Firmaet skal altså finde nye markeder, og her er

erhvervsmarkedet interessant.

Prisdumpning

Som modtræk har Søndagsavisen A/S indklaget Post Danmark til Konkurrencestyrelsen

for prisdumpning. Søndagsavisen mener, postvæsnet tilbyder omdeling af tryksager til underskudsgivende priser, og at

den statsejede virksomhed overtræder konkurrencelovens bestemmelser om urimelig konkurrence ved prisdumpning.



- Hertil

kommer, at Post Danmark siden 2003 laver to-årige aftaler med de deres kunder. Dermed lukker de af for, at vi kan give firmaerne

tilbud. Det ligner en bevidst handling fra deres side for at undgå, at vi kan tage nogle af deres kunder, siger viceadm. direktør

Mads Dahl Andersen, Søndagsavisen.



Han tilføjer, at priserne for distribution af tilbudsaviser er trykket i bund

efter, at Post Danmark er gået i offensiven.



- Vi havde håbet på, at vi kunne få rettet op på priserne

i 2004. Priskonkurrencen er ikke blevet forværret, men Post Danmark holder den i gang, siger Mads Dahl Andersen.



Post Danmark

afviser, at de dumper priserne.

Pris og kvalitet

Prisen er en vigtig faktor, når man skal vinde de store ordrer hos detailkæderne,

men ikke den eneste:



- Vi har kontrakt med Forbruger-Kontakt, og den holder vi selvfølgelig. Men vi snakker med dem om,

hvorvidt der er ting, der skal reguleres - det er prisen, jeg tænker på her. Prisen er en vigtig faktor, men kvaliteten er

også vigtig. Vi ser på, om vi kan bestemme, hvilket tidspunkt aviserne skal ud på, og på sikkerheden for,

at vores aviser rammer de husstande, som vi har aftalt og på det aftalte tidspunkt. Det er ikke helt enkelt, siger reklamechef

Allan Baadsgaard, Bilka.



Detailhandelens tilbudsaviser er i dag en stor forretning.



Coop Danmarks topchef, H.C. Madsen,

skrev for nylig i bladet Ugens Coop, at koncernen har sparet et to-cifret millionbeløb på besparelser i produktion og

distribution af tilbudsaviserne. Der udsendes skønsmæssigt to mia. tilbudsaviser til de danske husstande om året.

Anslået bruges der hvert år ca. 1,5 mia. kr på udgivelse af reklameaviser til dagligvarehandelen, som er største

forbruger af tilbudsaviser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen