Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Prisen på bøffer?

Det er da rigtigt, rigtigt sjovt når Lars Nielsen, Adm. Dir. i Håndværksrådet, priser sine kokkemedlemmers

faglige talent og i nærmest lyriske vendinger fortæller om den totaloplevelse det er at købe deres vare. ( Minikronikken,

3. maj 2004 )



Men det er da også nærmest forstemmende naivt, når han bruger sammenligningen til sine medlemmer

i byggesektoren som metafor og eksempel på, at disse tjenester og deres prissætning kan have noget med hinanden at gøre

og at kunderne kunne lære noget om indkøb i byggesektoren ved at lade sig inspirere af restaurations-sektoren.



Disse

to typer af udbud lader sig ikke sammenligne -af mange årsager - men lad mig blot hér forholde mig til to: Brancheomdømme

og varepræsentation.



Byggehåndværkere har igennem hundrede år formået at opbygge et omdømme, som

indeholder langt flere kritisable associationer end rosværdige. De har - i øvrigt i lighed med restaurations-/kokkebranchen

- et bredt udsnit af kunder og sikkert også dig selv.



Som "bevisførelse" for min lidt grove påstand

og som et underholdende eksperiment kan du jo hér og nu i dit indre kammer for dig selv besvare disse enkle spørgsmål:

Har de byggehåndværkere du har været i kontakt med været præcise i deres tilbud? Præcise i deres

prisangivelse? Ordholdende i deres aftaler? Serviceorienterede i deres adfærd? Givet gode forklaringer om deres produkt og metode?

Præciseret deres stærke sider i forhold til andre tilbud? Været venlige og mødekommende? Løbende spurgt

til din tilfredshed med den udførte tjeneste? Tilbudt ændringer eller tilføjelser vederlagsfrit såfremt

det ikke har været tilfældet?



Nej, vel?



(Faktisk tør jeg påstå, at du enten lyver eller har

været forbandet heldig, hvis du kan svare ja til det hele)



Restaurationsbranchens gode aktører ved jo godt et sted,

at mad er mad og at berettigelsen for en ekstraordinær pris ligger i illusionen, "showet" omkring maden.



Det

er varepræsentationen - det vi i dag kalder branding - som skaber oplevelsen og giver værdien.



Så når

Rudolf Mathis, Den Sorte Ravn og Fakkelgården tiltrækker og fastholder kunder er det jo fordi de ambitiøst, ihærdigt

og minutiøst efterlever en håndværkstradition som mange andre brancher - og i hvert fald store dele af byggebranchen

- for længst har glemt.



Hvis "Tømrermester Lars Nielsen ApS" overhovedet skal gøre sig forhåbninger

om at få et seriøst og respektfuldt forhold til sine kunder - og vice versa - skal han nok begynde med at gå sit

eget engagement, sin egen professionalisme og sit eget "brand" ganske grundigt efter i sømmene.



Dette blot som

et velment råd til Adm. Dir. Lars Nielsen og de eventuelle Tømrermester



ApS''er med samme navn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen