Berlingske Business

PR-branchen presses af kunderne

Danske PR-virksomheder er kommet ud af 2008 fattigere end året før målt på resultat før skat.

Langt de fleste danske PR-bureauer er kommet ud af 2008 med et dårligere resultat før skat end året før.

Det viser en opgørelse, som bureauernes brancheorganisation Association of Public Relations Consultancies har lavet.

Således er 11 ud af 32 PR-virksomheder kommet ud af 2008 med et bedre resultat før skat end året før, mens 20 har præsteret dårligere.

Samlet har PR-branchen et tab på resultatet før skat på 6,7 millioner kroner. Men samtidig har selskaberne formået at rejse den samlede omsætning med 50 millioner kroner i forhold til 2007.

Og en af de primære grunde til den mindskede indtjening er, at kunderne udnytter, at der er finanskrise. Sådan lyder det fra formanden for Association of Public Relations Consultancies, Jens Frederik Kofoed.

- Der er helt klart kunder, som prøver at udnytte situationen til at presse priserne. Og det skyldes selvfølgelig, at vi er i en kriseøkonomi, siger han.

Hvordan prøver de at udnytte situationen?

- De spiller os ud mod hinanden. Eller også siger de, at de ikke har råd til at få opgaven løst. Hvis man er tilpas sulten, som PR-virksomhed, siger man jo ’ja tak’ til opgaven, og så bliver det mindre rentabelt, siger Jens Frederik Kofoed.

Optimist trods krisen

Generelt mener han dog, at PR-bureauerne formår at komme flot ud af 2008, selv om krisen har sat en dominerende dagsorden i det forgangne år.

- Når man tænker på krisens størrelse og omfang, så synes jeg, at vi klarer os rigtig godt. Skruer du tiden 10-15 år tilbage, var vi meget yderlige i budgetterne. Vi var de første, der blev skåret fra. Men sådan oplever jeg det ikke længere. Jeg oplever, at det er ganske få, der skærer os helt fra i dag. De er godt klar over, at der kommer en hverdag som ser mere normalt ud, de ønsker ikke, at ødelægge den kontinuitet, der er i samarbejdet, siger Jens Frederik Kofoed.

Dog har den økonomiske situation betydet, at der har været stor udskiftning i medarbejderstaben, og ifølge Kofoed er den generelle bemanding skåret med mellem fem og ti procent.

Over den brede kam er branchen gået frem de seneste år, mener han. Det er modnet blandt andet fordi virksomhederne er blevet langt bedre til økonomistyring. Men en af grundene til, at Samtidig er baggrunden for, at branchen »kun« oplever et samlet tab på de 6,7 millioner kroner, at man har formået at blive langt bedre end tidligere til økonomistyring.

"Det grå guld har overblikket"

- Jeg synes generelt, at pr-branchen er blevet dygtig og professionel. Det er en branche, der er blevet dygtigere til at arbejde med økonomistyring, og dygtigere til at få de rette folk ind på pladserne som regnskabschefer. Det begynder at sætte sit præg. Det vil give et midlertidig tilbageslag, at vi er i en krise, men jeg mener, at vi er blevet bedre til at optimere, fordi der er kommet bedre folk på posterne som regnskabschefer, siger han.

En af metoderne til optimering af indtjeningen er at sætte en erfaren medarbejder i et hold med en række unge medarbejdere.

- Det grå guld kan lede og har overblikket til at lede de unge. Sætter man et team sammen med en erfaren og nogen yngre, kan det være meget mere effektivt og meget mere kosteffektivt og billigere, end hvis du har et hold af halverfarne, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen