Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Plastfirma udvider og satser på øget eksport til Nordtyskland

Hornbæk Plast Industri A/S, Randers, gør klar til vækst og mere eksport. Om 14 dage er en udvidelse på 3.000

kvm. helt færdig. Derudover er firmaet medinvestor i det nye emballagefirma Toppac, der producerer bægre og låg

til fødevareindustrien.


Toppac bor til leje hos Hornbæk Plast Industri, der producerer plastflasker, dunke og låg

til salatindustrien - d.v.s. til dressing, sennep, ketchup og meget andet. Hornbæk Plast Industri producerer også plastemballage

til den kemisk-tekniske industri, der fylder opvaskemidler, shampo, skyllemidler m.m. deri.


Sammen går de to plastfirmaer

efter at opnå synerigieffekt i forhold til kunder, der ønsker færre leverandører.



Plads til vækst

Når

udvidelsen står klar, har Hornbæk Plast Industri 14.000 kvm. under tag. Udvidelsen skal primært bruges som lager,

men der er også velfærdsrum, værksted og opmagasinering af forme/ værktøjer i bygningen, der har kostet

seks-syv mio. at bygge.


Hornbæk Plast Industri har manglet plads for at kunne vokse. Virksomheden er lagerførende

for nogle af kunderne, og titusindvis af plastflasker og dunke fylder godt, når de stables i op til syv meters højde.

Der har ganske enkelt ikke været lagerkapacitet til at tage nye, større kunder ind.


Selve produktionen foregår

på 3.000 kvm. Resten af de 14.000 kvm. er lager minus 1.500 kvm., der er udlejet til Toppac.


- Udvidelsen gør, at

vi har plads til en ekstra kunde. Vi har altid nye kunder i kikkerten, men der kan gå op til flere år, inden de kommer

i hus, siger direktør og ejerleder Michael Lindhard, Hornbæk Plast Industri. Han overtog virksomheden i 1999 efter sin

fader, der i sin tid ændrede produktionen fra legetøj og kasser til cassettebånd til plastflasker.


Siden Michael

Lindhard overtog virksomheden, er omsætningen øget med 50 pct. Flere kunder er kommet til, og produktionen er automatiseret

og optimeret.



Øget eksport

Michael Lindhard siger, han vil satse mere på eksport til det nordtyske marked.

Eksporten udgør i øjeblikket 40 pct. af omsætningen.


Hornbæk Plast Industri har 23 ansatte. Produktionen

foregår på avancerede CNC-styrede maskiner døgnet rundt - året rundt. Materialerne er polyethylen (pe) og

polypropylen (pp). Nye produkter udvikles ofte i samarbejde med kunderne.



Toppac

Baggrunden for investeringen i Toppac forklarer

Michael Lindhard på følgende måde:


- Vi fik en forespørgsel fra en kunde, men vi kunne ikke levere

produktet på grund af manglende viden. Vi kom så i kontakt med Søren Mark Andersen, der var teknisk chef på

Jotipac. Han har mange års erfaring og spidskompetence i produktion af bægre og låg, og han var med på idéen

om at blive selvstændig og direktør for Toppac. Fra vi fik henvendelsen til produktionen gik igang i Toppac, gik et år.

Det er brugt til at få finansieringen på plads, projektering af maskiner og værktøjer og meget andet.


Når

vi kommer ud til vores kunder, kan vi nu tilbyde et koncept, der inkluderer flasker og bægre. Der har været positive tilbagemeldinger

fra kunder, der skærer ned på antallet af leverandører. Mange af dem ønsker totalløsninger fra én

leverandør, fremhæver Michael Lindhard.


Han oplyser, at Hornbæk Plast Industri bistår Toppac med administration

og sparring.


Der er investeret for et tocifret millionbeløb i nye maskiner i Toppac. Michael Lindhard er udlært

værktøjsmager. Han har arbejdet et år i USA som værktøjsmager, inden han efter otte år i familiefirmaet

blev hovedejer af det i 1999.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen