Berlingske Business
14:29Nykredit: Kinas partikongres kan styrke præsident Xi Jinping

Pladskrav til øl koster restauranter kassen

Tusindvis af restauratører står foran omfattende ombygninger af deres lokaler, hvis de vil fortsætte med at sælge

bl.a. Tuborg og Carlsberg til deres kunder. Det er Bryggeriforeningen, der, som et led i en arbejdsmiljøkampagne "Pladsen

til Kassen", kræver forbedringer for helt op mod 200.000 kr. per restaurant til forbedring af adgangsforholdene for bryggeriernes

ølkuske.



Diktatoriske metoder og monopolmisbrug, lyder reaktionerne fra landets restauratører, der kan se frem

til et stop for leverancerne af de gyldne dråber, hvis kravene ikke overholdes.



- Der er i mange tilfælde tale om

helt urimelige krav, som ikke har grundlag i Arbejdsmiljøloven. Der er derimod tale om krav, som bryggerierne selv fastsætter,

og derfor mener vi, det er urimeligt at vælte udgifterne over på restauratørerne, siger arbejdsmiljøchef

Torben Kaas hos brancheforeningen for Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervet, Horesta, der savner fleksibilitet hos Bryggeriforeningen.



-

Vi er helt enige med Bryggeriforeningen om, at der skal gøres noget for at forbedre arbejdsmiljøet for deres chauffører,

men vi bryder os ikke om den fremgangsmåde, bryggerierne benytter sig af. Enhver form for dialog eller forhandling om alternative

løsninger på problemerne bliver pure afvist, tilføjer Torben Kaas.

Et godt tilbud

Det er ikke nogen

hemmelighed, at bryggeriernes chauffører har dårlige arbejdsvilkår, og i et forsøg på at gøre

forholdene tålelige, er Bryggeriforeningen i gang med at inspicere landets 12.000 hoteller, restauranter og andre beværtninger

med alkoholbevilling.



Forholdene hos mere end halvdelen, mere præcist 7.000, har Bryggeriforeningen vurderet som særdeles

problematiske for ølkuskenes arbejdsmiljø. Det skal der nu gøres noget ved, og regningen sendes altså til

restauratørerne.



Bryggeriforeningen erkender, at man er havnet i en svær situation, men holder fast i, at det naturligt

må være restauratørerne, der står med det økonomiske ansvar.



- Vi står med en lang række

medarbejdere, der er i en uholdbar arbejdssituation, når de skal levere øl til vores kunder. Vi opfatter vores initiativ

som et tilbud til kunderne, hvor vi hjælper dem med at bringe forholdene i orden, siger leder af projekt "Pladsen til Kassen", Peter

Thomsen, Bryggeriforeningen.

Ikke noget valg

Der bliver stillet specifikke krav til bl.a. frihøjde (min. to meter), dørbredder

(min. 80 cm) og antal af trappetrin (max fem trin). En af dem, der faldt for det sidste krav, er restauratør Niels



Buch-Petersen

fra Buch''s Vinstue i Haderslev. Efter bryggeriernes besøg stod han tilbage med kravet om at forbedre adgangsvejen ved at etablere

en elevator i bygningen.



Sådan en koster rundt regnet 200.000 kr. Men Niels Buch-Petersen finder bagefter ud af, at man

kan få en sækkevogn med motor - en såkaldt trappetransportør - der kan løse problemet. En trappetransportør

fås fra 18.000 kr.



- Jeg har foreslået bryggerierne den alternative løsning, som jeg desuden mener, de skal

betale, eventuelt mod et mindre leveringstillæg. Men Bryggeriforeningen er umulig at forhandle med. De ved jo godt, at det er dem,

der står med de bedste kort på hånden. Hvis jeg vil have øl i min forretning, så må jeg bare

rette ind, siger Niels



Buch-Petersen, der i dag selv henter sine øl på gaden og slæber dem ind på lageret,

hvilket er alternativet til et totalt stop for øl-leverancer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen