Berlingske Business

Perspektiv i spil

I går blev den danske spilbranches flagskib, IO Interactive, solgt til den britiske spilgigant Eidos for 256 mio. kr.



IO

Interactive har på fem år skabt sig en position som Europas 10. største spiludviklingsselskab med 140 ansatte.

Blandt Europas 500 hurtigst voksende it-virksomheder ligger IO Interactive på 24. pladsen.



Salget er ekstraordinært.

Ikke siden de glade dot.com-dage i slutningen af 90érne har man set tilsvarende spektakulære salg i Danmark. Og dengang

viste det sig, at køberne ofte havde købt katten i sækken. De IT - og internetkoncepter, som blev solgt, holdt

ikke. Efterfølgende led køberne store tab.



Det kommer køberne af IO Interactive ikke til. For IO Interactive

giver allerede overskud og har bevist sin duelighed på markedet.



Salget af IO Interactive åbner helt nye perspektiver

for den voksende branche af danske spil-udviklere.



Det har hidtil knebet at overtale kapitalmarkedet til at skyde penge i den

slags selskaber. Men nu kan investorerne se, at der er penge at tjene. Vi har talenter i Danmark netop på dette område.



At

udvikle spil er en omkostningskrævende affære, hvis de skal spilles via de særlige konsoller, som tilsluttes TV-apperaterne.

Det er den type interface, der benyttes mest af den yngre generation. Udviklingsomkostninger på 20 til 50 mio. kr. er ikke usædvanlige.



Og

det er selvsagt også klart, at risikoen fortsat er betydelig. Hvilke spil hitter og hvilke gør ikke. Det er vanskeligt

at sige noget om på forhånd.



Ikke desto mindre fortjener den danske del af branchen nu mere opmærksomhed. Ikke

blot fra investorer men også fra det offentlige. Der, hvor Danmark har talenter, bør der også være erhverfremme.



Danmark

støtter i forvejen vores succesfulde film-industri af kulturpolitiske grunde. Men spil udviklet af danskere er også kultur.

Det bør kulturministeren erkende.



I et videre perspektiv er salget af IO Interactive en facet i det billede, der tegner

sig af et begyndende opsving i Danmark og Europa. I hver fald tyder noget på, at underholdningsindustrien bliver en af de sektorer,

der kan trække det i gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen