Berlingske Business

Perspektiv i Field's

I morgen åbner Nordens største indkøbscenter Field''s på Amager.



Dørene slås op til 65.000

kvm detailhandel, og allerede nu tales der om at udvide med yderligere 32.000, hvis myndighederne giver lov.



Blandt de mange

nye forretninger er der 20 internationle butikskoncepter, som ikke tidligere har været præsenteret i Danmark. Blandt dem

den engelske stormagasin-kæde Debenhams.



I alt regner investorerne bag Field''s med, at centret skal omsætte for hele

2,6 milliarder kr. på årsbasis. Forventningen er, at Field''s bliver en detailhandelsmagnet, der trækker kunder til

fra hele Sjælland.



Field''s er blevet til som en vigtig brik i udviklingen af Ørestaden og København som en

international metropol.



Og den kendsgering, at det er lykkedes at få projektet på benene er en opmuntring i en t

id, hvor konjunkturerne ellers er lidt triste. Field''s giver ikke alene forbrugerne helt nye valgmuligheder. Det nye butikscenter skaber

også 5.000 nye arbejdspladser, og dem har vi brug for.



På en dag, hvor man kan glæde sig over et nyt detailhandels-initiativ

i hovestaden, er det samtidig nødvendigt at minde om, at det blev til efter hård kamp med De Samvirkende Købmandsforeninger

og andre detailhandelsorganisationer, der klynger sig til en restriktiv dansk planlov i håb om at begrænse konkurrencen.



Den

kendsgering, at vi nu omsider ser nogle butikskoncepter i Danmark, som de har kendt ude i Europa i årevis, er et godt eksempel

på, hvordan planlovgivningen i alt for høj grad har hæmmet udviklingen i den danske detailhandel.



Men Field''s

er samtidig eksempel på, at udviklingen i en markedsøkonomi kun kan forsinkes og besværliggøres med bureuakrati.

Standes kan den ikke.



Det bliver spændende at se, hvordan økonomien udvikler sig i det nye center.



Der skal

mange kunder gennem tælleapparaterne for at få projektet til at løbe rundt.



De hidtidige erfaringer viser

dog, at store centre bliver lukrative over en årrække.



I mellemtiden kan der dog være investorer, der lider

tab.



Men sådan er markedsøkonomi også.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen