Berlingske Business
17:43Tak for i dag

På sporet af en succes

- Det giver et element mere af udfordringer og ting at arbejde med, end man ville se i en traditionel virksomhed, forklarer direktør

for Arriva Danmark, Johnny Hansen.


Mellem jul og nytår vandt virksomheden Danmarkshistoriens første udlicitering

af togdrift. Fra år 2003 til 2010 har selskabet ansvaret for at drive de vestjyske banestrækninger.


Men at Arriva

løb med sejren vakte stor furore i nyheds-agurketiden mellem jul og nytår.


Blandt andet langede en professor fra

Arrivas engelske hjemland hårdt ud efter selskabets måde at køre tog på.


Arrivas engelske moderselskab

driver i dag to jernbaner i det nordlige England. På den ene strækning har Arriva måtte indkassere store bøder

for ikke at levere en tilfredsstillende service.


Professoren betegnede derfor Arriva som Englands værste togselskab.


-

Jeg ser det lidt som et politisk partsindlæg. Det er selvfølgelig okay. Jeg kan bedre lide, når den slags kører

i en ren form, siger Johnny Hansen og trækker på smilebåndet ved tanken om, at professor John Whitelegg fra John

Moore University i Liverpool i virkeligheden er miljøprofessor og ekspert i kollektiv trafik i tredje verdens lande.


-

Men den slags må man være forberedt på, når man er i et licitationsmarked, tilføjer han.


Ud over

fremtiden som togoperatør har Arriva i forvejen knap 5000 danske medarbejdere, der kører næsten 1200 busser.


Dermed

sidder Arriva på 40 pct. af det danske busmarked. Desuden er selskabet medejer af det selskab, der fra efteråret skal

drive den københavnske metro. Det engelske moderselskab driver ud over de omdiskuterede jernbaner også omkring 20 pct.

af al bustrafik i London og har aktiviteter i en række andre europæiske lande. I alt omsatte Arrivas næsten 24.000

medarbejdere i 2000 for 21,3 mia. danske kroner.

Kræver tålmodighed

At både brugere og politikere har en mening

om ens virksomhed er i virkeligheden noget, som Arriva og Johnny Hansen trives med.


- Vi er i et miljø, hvor vi både

skal drive noget virksomhed, lave en god forretning og orientere os i en reel politisk virkelighed. For alle mener noget om det her.

Og det er utrolig positivt at være engageret i noget, folk mener noget om, siger han og fortsætter:


- Så er

der engang imellem nogen, der mener noget som ren politik. Det kan være vældigt irriterende, men grundlæggende er

det min opfattelse, at det blot gør det mere interessant.


Det kræver dog en anden type tålmodighed og en anden

type temperament, fastslår Johnny Hansen og understreger, at det også kræver en vis interesse for politik.






DSB

for billige

Netop politik er der for alvor gået i sagen om udliciteringen af de vestjyske togstrækninger.


Det er blandt

andet kommet frem, at Trafikministeriet fravalgte DSB''''s tilbud om at betjene strækningerne til en pris på det halve af

de 230 mio. kr., som DSB får for det i dag, simpelthen fordi tilbuddet byggede på nogle urealistiske forventninger om,

at lønningerne blev holdt i ro, og passagertallet steg med over 40 pct. i perioden 2003-2010.


Arriva''''s tilbud på

156 mio. kr. om året var derimod kun 30 pct. billigere.


Men det vidste Arriva ikke, da de afgav tilbuddet.


- Vi vidste

ikke, hvad DSB modtager i tilskud for disse her strækninger. Vi havde kun adgang til DSB''''s billetindtægter. Så vi

var selv nødt til at tælle passagerer og beregne et tilbud ud fra det, siger Johnny Hansen.


Hvordan Trafikministeriet

er kommet frem til, at DSB modtager netop 230 mio. kr. for de specifikke jyske strækninger, er en gåde for Arriva-chefen.


-

Hvordan DSB''''s økonomi har været skruet sammen, tror jeg ikke engang DSB selv ved, for man har aldrig tidligere i DSB

arbejdet med en skarp opdeling mellem de forskellige aktivitetsområder. Og det er en af vanskelighederne ved udlicitering -

at få lavet et system, der er skrapt nok til at identificere, hvilke udgifter der hører til hvor, forklarer Johnny Hansen.






Knald

eller fald

Han understreger, at Arrivas tilbud er strikket sådan sammen, at det gerne skulle give overskud.


- Den pris,

vi har givet, baserer sig på nogen forholdsvis beskedne forbedrede passagertal, fordi vi sætter nye tog ind og forbedrer

servicen. Og så på den forudsætning, at vi er en børsnoteret virksomhed, der skal tjene penge - og det kommer

vi også til, understreger Johnny Hansen med et smil.


Han er dog også klar over, at spørgsmålet om succes

eller fiasko med togdriften i det vestjyske er afgørende for Arrivas muligheder i fremtiden. Den nye borgerlige regering har

netop signaleret, at det langt fra er slut med udlicitering af togstrækninger.


- Det er knald eller fald i den forstand,

at hvis ikke vi løser opgaven tilfredsstillende, så har vi et stort problem i fremtiden. Derfor har det været væsentligt

for os på den ene side at give et konkurrencedygtigt tilbud, og på den anden side at være så robuste i det

her tilbud, at vi ved, at vi kan gennemføre det med succes, forklarer Arrivas danske direktør Johnny Hansen.

Nødlidende

Et

andet tilfælde, hvor Arriva skulle holde tungen lige i munden, var, da selskabet for et år siden købte det skandaleramte

busselskab Combus for 100 kr.


- Combus var nødlidende, men ikke dårligt drevet. De var vældigt effektive og

omkostningsbevidste, men indtægterne var alt for lave, forklarer Johnny Hansen og viser en indrammet hundredekrone-seddel frem

med underskrifter på alle dem, der var til stede ved salget.


Efter overtagelsen blev halvdelen af Combus solgt fra til

konkurrenten Connex og den anden halvdel forventes næste år at bidrage positivt til Arrivas regnskaber.








alles læber

Senere samme dag, som ErhvervsBladet er på besøg i Arriva-hovedkvarteret i Albertslund, skal Johnny

Hansen deltage i et timelangt radioprogram og være gæst i DR2''''s nyhedsudsendelse Deadline for at fortælle om selskabets planer

med de vestjyske toge.


Navnet Arriva er pludselig kommet på alles læber.


- Men det passer os godt at komme

mere frem i lyset, siger Johnny Hansen.


- Vi står inde for det, vi gør, derfor må folk gerne vide, hvem vi

er. Det giver det her en mulighed for, understreger Johnny Hansen.


At blive mere synlige skal også ses som en cadeau til

medarbejderne.


- Vi er en masse mennesker, der præsterer noget kollektivt trafik - enten på jernbane eller på

gummihjul, og det er vi stolte af. Ved at vise omverdenen det opleves det også som en opbakning til medarbejderne, forklarer

Johnny Hansen.


At Arriva får succes i det vestjyske, tvivler han ikke på.


- Jeg er ikke bange for, at vi ikke

kan levere varen i Jylland. Det er et kæmpe arbejde og en udfordring. Men vi skal nok levere varen, understreger Johnny Hansen,

der i disse dage modtager en stime af uopfordrede ansøgninger fra folk, der vil være med på vognen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen