Berlingske Business

Outsourcing kan true dansk udvikling

De videnstunge udviklingsafdelinger er ikke fredet, når det gælder flytning af produktion til udlandet, og det kan blive

farligt for dansk erhvervsliv, hvis dem, der sidder på den højteknologiske ekspertise, tror, at det kun er de lavteknologiske

og løntunge processer, som er velegnede til at flytte ud.


Sådan lyder budskabet fra to af Danmarks største

virksomheder, NEG Micon og Grundfos.


- Illusionen om, at det kun kan betale sig at flytte lavteknologisk produktion til udlandet

bygger på en fordom om, at danske virksomheder som en slags naturlov er bedre på højteknologiske områder.

Det er simpelthen ikke korrekt. Outsourcing handler om at flytte produktion og udvikling derhen, hvor kompetencerne er. Og der er

altså mange lande, der kan det samme som os, siger koncerndirektør Carsten Bjerg, Grundfos.


De to betydningsfulde

virksomheder præsenterede deres filosofier omkring outsourcing på den årlige ERFA-konference arrangeret af Dansk

Industri for produktionsansvarlige på Hotel Munkebjerg i Vejle.


Der var lagt op til en skarp meningsduel, da produktionsdirektør

Knud Andersen fra NEG Micon, som repræsenterer en positiv holdning til outsourcing mødte koncerndirektør Carsten

Bjerg fra Grundfos, som står for en mere skeptisk opfattelse af outsourcing.


Duellen endte dog i, hvad der mindede om ren

forbrødring mellem de to kombattanter. Det fælles budskab til produktionsledere i lavteknologiske afdelinger er, at de

skal blive bedre til at gøre topledelsen opmærksom på de aktiver, der ligger i produktionen. For de højteknologiske

handler det om at se sig omkring og sikre sig, at man ikke bliver overhalet på sine kernekompetencer.


- Hvis udviklingen

er langsommere end omverdenens, er der risiko for, at virksomheden snart ender sine dage, siger produktionsdirektør Knud Andersen,

NEG Micon.



Ikke for at spare

Outsourcing handler ikke kun om at reducere lønomkostninger. Der er mange andre grunde

til at flytte produktionen til andre lande. For globalt orienterede virksomheder som NEG Micon og Grundfos drejer det sig om at være

repræsenteret og producere i på de mest betydningsfulde markeder.


- Når vi flytter produktion til udlandet,

er det sjældent for at spare penge. Det sker, fordi vi ikke kan være en effektiv leverandør på de pågældende

markeder, hvis vi lader være, siger koncerndirektør Carsten Bjerg, Grundfos.


Hos Grundfos, der er kendt for at ville

bevare forskning og udvikling i Danmark, har man svært ved at komme med rationelle forklaringer på, hvorfor det skal være

sådan. Direkte adspurgt af en i salen, erkendte koncerndirektør Carsten Bjerg, at udviklingsafdelinger bevares i Danmark af

den simple årsag, at man har det som princip.


- Det er rigtigt, at udviklingen sagtens kunne foregå med mindst ligeså stor

succes i andre lande, men det ønsker vi ikke, siger Carsten Bjerg, Grundfos.


Det er altså en beslutning taget med

hjertet og ikke med hovedet. Hos Grundfos bliver princippet formentlig fastholdt, men det gælder ikke andre. NEG Micon i Randers

med 2000 ansatte er ikke så sentimental, når det gælder bevarelsen af danske arbejdspladser.


- Samfundsmæssige

hensyn spiller ikke ind, når vi vurderer, om vi vil flytte aktiviteter til udlandet. Vores primære hensyn er aktionærernes

krav om indtjening, siger produktionsdirektør Knud Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen