Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Oliekatastrofe kan give Lindøværftet vind i sejlene

De europæiske skibsværfter har i en skarpt formuleret pressemeddelelse sendt ud fra deres organisation, AWES, i Bruxelles, opfordret

myndighederne til at sikre, at de eksisterende regler for tankskibe bliver håndhævet.



De bedste love og regler er

ubrugelige, hvis der ikke sker nogen effektiv håndhævelse af dem, som er helt uafhængig af kommercielle interesser, skrive

AWES''s direktør Reinhard Lüken.



- Det er et ansvar, som regeringerne og Den europæiske Union skal påtage sig.

Vedligeholdelse

Reinhard

Lüken skriver direkte, at årsagen til oliekatastrofen ved Spanien var manglende vedligeholdelse af skibet "Prestige",

der sejlede under bekvemmelighedsflag, og han tilføjer, at en overholdelse af de allerede eksisterende regler for vedligeholdelse

ville have forhindret ulykken.



Han tilbyder at hensyn til både sikkerheden til søs og til miljøet, at de europæiske

skibsværfter samarbejder med politikerne, så de nyeste teknologier kan bruges ved vedligeholdelse af gamle tankskibe og

bygning af nye.



Lindøværftets adm. direktør John Skov Hansen er enig, og han siger, at "Prestige"

efter hans opfattelse var pilrådden. Han håber på, at ulykken ved Spanien vil få politikerne til at indse,

at det er uforsvarligt at lade aldrende tankskibe med tusindvis af tons olie sejle rundt i de europæiske farvande helt frem

til år 2015, som de yngste af dem har lov til.

For lang udfasning

- Den udfasningstid er alt for lang, fordi skibene

så bliver for gamle og for farlige, og jeg håber på, at politikerne under indtryk af ulykken vil forkorte udfasningen

af de gamle tankskibe fra eksempel 2015 til 2010, siger John Skov Hansen. - Det vil være en god nyhed for en skibsbygger som mig,

for vi vil her på Lindø gøre alt for at være med tid at bygge en ny generation af tankskibe.











Ikke

relevant

John Skov Hansen tror ikke på, at kravene, der har lydt fra mange sider om dobbeltskrogede tankskibe, vil være

relevant. I dag må man ikke bygge supertankere på omkring 330.000 tons, der ikke er dobbeltskrogede, og den type skibe

byggede Lindø seks af midt i 1990erne.



- Det er ikke relevant at tale om dobbeltskrogede skibe i den netop skete ulykke

ud for Spanien, fordi hvis skibet havde været vedligeholdt, som det burde have været, så havde det været nok,

siger han.



- Men hvis politikerne nu vælger at forhindre de værste af de gamle tankskibe i at sejle i så mange

år, som de nu har tilladelse til, så bliver det interessant.

mand ledige

Lindøværftet skilte sig

for kort tid siden af med 700 medarbejdere, heraf 640 timelønnede, mens skønsmæssigt halvt så mange ansatte

hos underleverandører mistede deres arbejde, så i alt mistede omkring 1000 mennesker deres arbejde.



Hos ABB Electric,

der i mange år har været fast underleverandør på værftets nybygninger har man foreløbig måttet

skille sig af med 37 ud af de cirka 100 mand, som normalt har haft deres faste arbejde på værftet. ABB Electric er kun

én af mange underleverandører.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen